Sosiaalisen median vaikutus kuluttajan ostokäyttäytymiseen kodintekniikka-alalla
Kauppinen, Toni (2018)
Kauppinen, Toni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221243
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten sosiaalinen media vaikuttaa kuluttajan ostokäyttäytymiseen kodintekniikka-alalla. Tutkimuksella pyrittiin samaan selville myymälässä asioivilta henkilöiltä heidän mielipiteensä sosiaalisen median vaikutuksesta omaan ostokäyttäytymiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella myymälässä asioivilta henkilöiltä. Kysely järjestettiin syksyllä 2017 yhdessä kodintekniikka-alan yrityksen myymälässä yhden viikon aikana. Kyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 150 kappaletta.
Kyselyn tulokset analysoitiin tunnuslukujen, suorien jakaumien ja ristiintaulukoinnin avulla. Tuloksista selvisi, että myymälässä asioivista henkilöistä neljännes ilmoitti sosiaalisen median vaikuttavan omaan ostopäätökseen. Tuloksista esille nousi myös se, että WhatsApp oli suosituin sosiaalisen median kanava ja Facebookissa oli nähty eniten kodintekniikka-alan yritysten viestintää.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että sosiaalisen median merkitys on noussut, ja tulosten sekä aiempien tutkimusten mukaan suurin osa kuluttajista käyttää sosiaalista mediaa päivittäin. Tulosten mukaan sosiaalisella medialla on vaikutusta kuluttajan ostopäätökseen, varsinkin nuorten aikuisten keskuudessa. Tulokset kertovat, että kodintekniikka-alan yritysten kannattaa panostaa sosiaaliseen mediaan ja hyödyntää sitä markkinoinnissa sekä asiakaspalvelussa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella myymälässä asioivilta henkilöiltä. Kysely järjestettiin syksyllä 2017 yhdessä kodintekniikka-alan yrityksen myymälässä yhden viikon aikana. Kyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 150 kappaletta.
Kyselyn tulokset analysoitiin tunnuslukujen, suorien jakaumien ja ristiintaulukoinnin avulla. Tuloksista selvisi, että myymälässä asioivista henkilöistä neljännes ilmoitti sosiaalisen median vaikuttavan omaan ostopäätökseen. Tuloksista esille nousi myös se, että WhatsApp oli suosituin sosiaalisen median kanava ja Facebookissa oli nähty eniten kodintekniikka-alan yritysten viestintää.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että sosiaalisen median merkitys on noussut, ja tulosten sekä aiempien tutkimusten mukaan suurin osa kuluttajista käyttää sosiaalista mediaa päivittäin. Tulosten mukaan sosiaalisella medialla on vaikutusta kuluttajan ostopäätökseen, varsinkin nuorten aikuisten keskuudessa. Tulokset kertovat, että kodintekniikka-alan yritysten kannattaa panostaa sosiaaliseen mediaan ja hyödyntää sitä markkinoinnissa sekä asiakaspalvelussa.