Jälkimarkkinoinnin kehittäminen Rakennusliike Halonen Oy:lle
Järvelä, Janina (2018)
Järvelä, Janina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221190
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää toimeksiantajayrityksen jälkimarkkinointia. Kehittäminen tapahtui haastattelujen pohjalta, joiden avulla saatiin selvitettyä nykytila. Nykytilasta muodostettiin prosessikaavio ja kaavion pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia jälkimarkkinoinnin toteuttamiseen eri vaiheissa uudistuotantoprosessia.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Rakennusliike Halonen Oy, jonka toiminta keskittyy pääosin Kainuuseen ja sen lähiympäristöön. Rakennusliike Halonen Oy tarjoaa asuin-, teollisuus- ja liikerakentamisen urakointipalveluja aina saneerauksesta uudisrakentamiseen saakka. Lisäksi tuotantoon kuuluu omaperusteinen asuntotuotanto. Opinnäytetyön aihe rajattiin toimeksiantajayrityksen rakentamiin uudisasuntoihin.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu Kainuun asuntomarkkinatilanteesta ja uudisrakentamisesta, minkä tarkoituksena on ensin avata lukijalle opinnäytetyön aiheen suuntautuminen. Seuraavaksi tarkastellaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosessia, koska ne ovat keskeisessä roolissa jälkimarkkinoinnin toteuttamisessa. Ostoprosessin kuvaaminen auttaa hahmottamaan asiakaskokemuksen muodostumista eri vaiheissa. Teoriatausta antaa tietoa asiakaskokemuksen muodostumisesta ja asiakaskokemuksen kehittämisestä. Kehittäminen tapahtuu tehokkaalla jälkimarkkinoinnilla, jonka kuvaaminen tukee empiirisen osion muodostamista. Näistä osioista muodostuu opinnäytetyön teoreettinen viitekehys, mikä tukee opinnäytetyön kehitystehtävää.
Toiminnallinen osio avaa tutkimusmenetelmän valinnan ja tutkimusmenetelmät. Toimeksiantajalle suunnattujen kehitysehdotusten lisäksi toimeksiantajalle laadittiin asiakastyytyväisyyskyselylomakepohja, joka toimii työkaluna asiakaspalautteen keräämiselle. Palautelomakkeen laadinnan taustalla on ajatus asiakastyytyväisyyden selvittämisestä. Palautteen avulla yritys saa jatkossa selville kehitystarpeensa ja pystyy kehittämään liiketoimintaansa. Kyselylomakkeen lisäksi toimeksiantajalle laadittiin opas, joka toimii ohjeistuksena asiakassuhteen kehittämiseen uusien kehitysehdotusten avulla.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Rakennusliike Halonen Oy, jonka toiminta keskittyy pääosin Kainuuseen ja sen lähiympäristöön. Rakennusliike Halonen Oy tarjoaa asuin-, teollisuus- ja liikerakentamisen urakointipalveluja aina saneerauksesta uudisrakentamiseen saakka. Lisäksi tuotantoon kuuluu omaperusteinen asuntotuotanto. Opinnäytetyön aihe rajattiin toimeksiantajayrityksen rakentamiin uudisasuntoihin.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu Kainuun asuntomarkkinatilanteesta ja uudisrakentamisesta, minkä tarkoituksena on ensin avata lukijalle opinnäytetyön aiheen suuntautuminen. Seuraavaksi tarkastellaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosessia, koska ne ovat keskeisessä roolissa jälkimarkkinoinnin toteuttamisessa. Ostoprosessin kuvaaminen auttaa hahmottamaan asiakaskokemuksen muodostumista eri vaiheissa. Teoriatausta antaa tietoa asiakaskokemuksen muodostumisesta ja asiakaskokemuksen kehittämisestä. Kehittäminen tapahtuu tehokkaalla jälkimarkkinoinnilla, jonka kuvaaminen tukee empiirisen osion muodostamista. Näistä osioista muodostuu opinnäytetyön teoreettinen viitekehys, mikä tukee opinnäytetyön kehitystehtävää.
Toiminnallinen osio avaa tutkimusmenetelmän valinnan ja tutkimusmenetelmät. Toimeksiantajalle suunnattujen kehitysehdotusten lisäksi toimeksiantajalle laadittiin asiakastyytyväisyyskyselylomakepohja, joka toimii työkaluna asiakaspalautteen keräämiselle. Palautelomakkeen laadinnan taustalla on ajatus asiakastyytyväisyyden selvittämisestä. Palautteen avulla yritys saa jatkossa selville kehitystarpeensa ja pystyy kehittämään liiketoimintaansa. Kyselylomakkeen lisäksi toimeksiantajalle laadittiin opas, joka toimii ohjeistuksena asiakassuhteen kehittämiseen uusien kehitysehdotusten avulla.