Työtyytyväisyys yrityksessä X
Alppinen, Matti (2018)
Alppinen, Matti
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221139
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte tehtiin toimeksiantona liikuntapalveluita tuottavalle yritys X:lle. Helsingin keskustassa sijaitseva Yritys X lukeutuu pääkaupunkiseudulla sijaitsevista Pilates-studioista yhteen suurimmista henkilöstön, sekä asiakaskunnan perusteella. Kohdeyrityksessä on 26 Pilates-tunteja pitävää ohjaajaa, esimiehen, koordinaattorin sekä asiakaspalvelijoiden lisäksi. Tämä tutkimus keskittyi yksinomaan tunteja pitäville ohjaajille.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittään kohdeyrityksen ohjaajien tämänhetkistä työtyytyväisyyttä. Viikkotunteja pitävät ohjaajat työskentelevät yrityksessä yrittäjinä ja valtaosa heistä pitävät tunteja myös kilpailevissa yrityksissä. Työsuhteessa johtuen tutkimus pyrki myös selvittämään työtyytyväisyyden ohella kohdeyrityksen sijoittumista kilpailijoihin verrattuna, millä tekijöillä ohjaajia saisi sitoutettua sinne ja yleisiä kehityskohteita. Yrityksessä ei ole dokumentointia mahdollisesti aikaisemmin järjestetyistä henkilöstökyselyistä. Tutkimuksen sisältö määritettiin yhdessä yritys X:n esimiehen ja opinnäytetyön tekijän välillä.
Tutkimus toteutettiin loka-marraskuun taitteessa 2018. Ajankohdasta päätettiin yhdessä kohdeyrityksen kanssa ja sitä edelsi koko henkilöstöä koskenut vuosittainen tilausuus, missä työntekijöitä tiedotettiin ensi kerran asiasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta sisältäen useita avoimia kysymyksiä pyrkimyksenä saada mahdollisimman paljon laadullista tietoa tilanteesta. Yritys X:n esimies välitti saatekirjeen ohjaajille tutkimuslinkin avauduttua. Tutkimuksen perusjoukko koostui yrityksen liikuntatunteja pitävistä ohjaajista rajaten asiakaspalvelun, koordinaattorin, sekä esimiehen pois tutkimuksesta, sillä ohjaajat pyörittävät yrityksen ydinliiketoimintaa. Kyselyyn vastasi yhteensä 10 henkilöä. Vastausprosentti oli noin 38 % ja kato noin 62 %.
Tutkimustulosten perusteella kohdeyrityksen ohjaajat eivät kokeneet työtyytyväisyydessä suuria puutteita. Avoimien kysymysten vastauksista nousi muutamat kehityskohteet, jotka ilmenivät useammassa vastauksessa. Kehityskohteiksi nousivat mm. vanha ja osittain puutteellinen kalusto, sekä viikonloppuisin järjestettävä asiakaspalvelu. Tutkimustulokset toimitettiin toimeksiantajalle kokonaisuudessaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittään kohdeyrityksen ohjaajien tämänhetkistä työtyytyväisyyttä. Viikkotunteja pitävät ohjaajat työskentelevät yrityksessä yrittäjinä ja valtaosa heistä pitävät tunteja myös kilpailevissa yrityksissä. Työsuhteessa johtuen tutkimus pyrki myös selvittämään työtyytyväisyyden ohella kohdeyrityksen sijoittumista kilpailijoihin verrattuna, millä tekijöillä ohjaajia saisi sitoutettua sinne ja yleisiä kehityskohteita. Yrityksessä ei ole dokumentointia mahdollisesti aikaisemmin järjestetyistä henkilöstökyselyistä. Tutkimuksen sisältö määritettiin yhdessä yritys X:n esimiehen ja opinnäytetyön tekijän välillä.
Tutkimus toteutettiin loka-marraskuun taitteessa 2018. Ajankohdasta päätettiin yhdessä kohdeyrityksen kanssa ja sitä edelsi koko henkilöstöä koskenut vuosittainen tilausuus, missä työntekijöitä tiedotettiin ensi kerran asiasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta sisältäen useita avoimia kysymyksiä pyrkimyksenä saada mahdollisimman paljon laadullista tietoa tilanteesta. Yritys X:n esimies välitti saatekirjeen ohjaajille tutkimuslinkin avauduttua. Tutkimuksen perusjoukko koostui yrityksen liikuntatunteja pitävistä ohjaajista rajaten asiakaspalvelun, koordinaattorin, sekä esimiehen pois tutkimuksesta, sillä ohjaajat pyörittävät yrityksen ydinliiketoimintaa. Kyselyyn vastasi yhteensä 10 henkilöä. Vastausprosentti oli noin 38 % ja kato noin 62 %.
Tutkimustulosten perusteella kohdeyrityksen ohjaajat eivät kokeneet työtyytyväisyydessä suuria puutteita. Avoimien kysymysten vastauksista nousi muutamat kehityskohteet, jotka ilmenivät useammassa vastauksessa. Kehityskohteiksi nousivat mm. vanha ja osittain puutteellinen kalusto, sekä viikonloppuisin järjestettävä asiakaspalvelu. Tutkimustulokset toimitettiin toimeksiantajalle kokonaisuudessaan.