Varhaiskasvattajien kokemuksia integroidusta erityisryhmästä
Kuntsi, Veera; Liikkanen, Riina (2018)
Kuntsi, Veera
Liikkanen, Riina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221066
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille lasten vertaissuhteiden merkityksiä integroidun erityisryhmän toiminnassa sekä edesauttaa toiminnan kehittymistä. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää ryhmän työntekijöiden kokemuksia lasten vertaissuhteista sekä vertaissuhteiden tukemisesta. Tämän laadullisen opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla haastatellen neljää integroidun erityisryhmän työntekijää. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Toimeksiantajanamme toimi eräs Pohjois-Karjalan alueen päiväkoti.
Tuloksien mukaan integroitu erityisryhmä luo paljon mahdollisuuksia lasten välisten vertaissuhteiden kehittymiselle sekä niiden kautta erilaiselle mallioppimiselle. Lisäksi erilaisuuden kohtaamisen arjessa koettiin vaikuttavan positiivisesti lasten arvoihin ja asenteisiin. Haastatteluista ilmeni, että ryhmän toiminta ja rakenne nähtiin työntekijöiden keskuudessa tärkeänä asiana.
Toimeksiantajamme voi hyödyntää opinnäytetyömme tuloksia koko ryhmän sekä työntekijöiden henkilökohtaisen toiminnan kehittämisessä. Opinnäytetyömme aihetta voisi tutkia lisää jatkossa esimerkiksi teettämällä kyselyitä lasten huoltajille tai lapsille itselleen. Koemme, että opinnäytetyöprosessin aikana olemme kasvaneet paljon ammatillisesti ja olemme saaneet eväitä tulevaan työelämään.
Tuloksien mukaan integroitu erityisryhmä luo paljon mahdollisuuksia lasten välisten vertaissuhteiden kehittymiselle sekä niiden kautta erilaiselle mallioppimiselle. Lisäksi erilaisuuden kohtaamisen arjessa koettiin vaikuttavan positiivisesti lasten arvoihin ja asenteisiin. Haastatteluista ilmeni, että ryhmän toiminta ja rakenne nähtiin työntekijöiden keskuudessa tärkeänä asiana.
Toimeksiantajamme voi hyödyntää opinnäytetyömme tuloksia koko ryhmän sekä työntekijöiden henkilökohtaisen toiminnan kehittämisessä. Opinnäytetyömme aihetta voisi tutkia lisää jatkossa esimerkiksi teettämällä kyselyitä lasten huoltajille tai lapsille itselleen. Koemme, että opinnäytetyöprosessin aikana olemme kasvaneet paljon ammatillisesti ja olemme saaneet eväitä tulevaan työelämään.