Toimintakeskus Sillanpielen asukasiltapäivät
Vainionpää-Heinonen, Pia-Liisa (2018)
Vainionpää-Heinonen, Pia-Liisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221025
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan kymmenen toimintatuokiota, jotka opinnäytetyön tekijä ohjasi Sillanpielen toimintakeskuksessa sen tukiasukkaille ja Potkua Arkeen- ryhmäläisille. Toiminnan tarkoituksena oli lisätä tukiasukkaille sosiaalista kanssakäymistä, osallisuuden ja yhteisöllisyyden tunnetta. Kuvauksissa kerrotaan toimintakertojen suunnittelusta, niiden sisällöstä ja lopputuloksesta sekä toimintakertojen palautteista.
Teoriaosuudessa käsitellään päihteidenkäyttöä sääteleviä lakeja, laatusuosituksia sekä päihdetyötä ja päihdepalveluja Raumalla. Teoriaosuudessa käsitellään myös opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa käytettyjä menetelmiä.
Opinnäytetyön tekijä ohjasi kymmenen sisällöltään eri teemoin suunniteltua toimintakertaa. Viriketoiminta kesti tunnista kolmeen tuntiin. Ohjattujen viriketuokioiden teemoina olivat puurojuhlan järjestäminen ja jouluruokien valmistelu, pelit, valokuvat ja valokuvaus, liikunta, talviretki, elokuva ja tutustumiskäynnit kirpputoreille ja hevostallille.
Toimintatuokiot koostuivat yhdessä tekemisestä, leikeistä ja peleistä, osallistujien kertomista tarinoista eri menetelmien kautta ja liikunnasta. Kohtaaminen ja vuorovaikutus ryhmän jäsenten kuin myös ohjaajan ja osallistujien välillä osoittautui tärkeäksi. Opinnäytetyössä kuvataan ja arvioidaan osallistujien osallistumista, osallistumisaktiivisuutta ja kerätään talteen heiltä saama palaute sekä kehittämisideat.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sisältöä Sillanpielen tukiasukkaiden arkeen. Tarkoituksena oli myös auttaa ja rohkaista Sillanpielen ohjaajia ottamaan käyttöönsä uusia teemoja vetämiensä ryhmien sisältöihin.
Tutkimusaineistona ovat toimintakertojen suunnitelmat, toimintakertojen toteutukset ja niistä opinnäytetyöntekijän tekemät havainnot. Havainnot on kirjattu opinnäytetyöntekijän muistiinpanoihin, kuten myös saadut palautteet. Osallistuminen ja aktiivisuus toimintakerralla on kirjattu taulukon muotoon.
Etukäteen oli oletus, ketkä asukkaista toimintaan tulisi osallistumaan ja millä aktiivisuudella. Jatkossa heidät voisi ohjata osallistumaan joihinkin muihin kaupungissa tarjottaviin toimintoihin tai ryhmiin, ellei ole mahdollisuutta järjestää heille omaa ohjelmaa.
Teoriaosuudessa käsitellään päihteidenkäyttöä sääteleviä lakeja, laatusuosituksia sekä päihdetyötä ja päihdepalveluja Raumalla. Teoriaosuudessa käsitellään myös opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa käytettyjä menetelmiä.
Opinnäytetyön tekijä ohjasi kymmenen sisällöltään eri teemoin suunniteltua toimintakertaa. Viriketoiminta kesti tunnista kolmeen tuntiin. Ohjattujen viriketuokioiden teemoina olivat puurojuhlan järjestäminen ja jouluruokien valmistelu, pelit, valokuvat ja valokuvaus, liikunta, talviretki, elokuva ja tutustumiskäynnit kirpputoreille ja hevostallille.
Toimintatuokiot koostuivat yhdessä tekemisestä, leikeistä ja peleistä, osallistujien kertomista tarinoista eri menetelmien kautta ja liikunnasta. Kohtaaminen ja vuorovaikutus ryhmän jäsenten kuin myös ohjaajan ja osallistujien välillä osoittautui tärkeäksi. Opinnäytetyössä kuvataan ja arvioidaan osallistujien osallistumista, osallistumisaktiivisuutta ja kerätään talteen heiltä saama palaute sekä kehittämisideat.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sisältöä Sillanpielen tukiasukkaiden arkeen. Tarkoituksena oli myös auttaa ja rohkaista Sillanpielen ohjaajia ottamaan käyttöönsä uusia teemoja vetämiensä ryhmien sisältöihin.
Tutkimusaineistona ovat toimintakertojen suunnitelmat, toimintakertojen toteutukset ja niistä opinnäytetyöntekijän tekemät havainnot. Havainnot on kirjattu opinnäytetyöntekijän muistiinpanoihin, kuten myös saadut palautteet. Osallistuminen ja aktiivisuus toimintakerralla on kirjattu taulukon muotoon.
Etukäteen oli oletus, ketkä asukkaista toimintaan tulisi osallistumaan ja millä aktiivisuudella. Jatkossa heidät voisi ohjata osallistumaan joihinkin muihin kaupungissa tarjottaviin toimintoihin tai ryhmiin, ellei ole mahdollisuutta järjestää heille omaa ohjelmaa.