Microsoft Power BI tilitoimiston graafisena raportointityökaluna
Hakalin, Hanna (2018)
Hakalin, Hanna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121121018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121121018
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö selvittää tilitoimiston mahdollisuuksia hyödyntää Microsoft Power BI -ohjelmistoa asiakkaiden taloudellisen tiedon raportointityökaluna. Työn tavoitteena on saada selville, onko tämänkaltaisesta materiaalista hyötyä asiakkaalle, olisiko tämä valmis maksamaan siitä tilitoimistolle ja olisiko tilitoimiston mielekästä ja kannattavaa tuottaa tätä materiaalia. Tämän mahdollisen lisäpalvelun hyödyllisyyttä haluttiin selvittää, koska kirjanpitäjien ja tilitoimistojen työnkuva elää vahvaa muutosvaihetta, jossa tarvitaan uusia mahdollisuuksia tuottaa asiakkaille hyödyllistä materiaalia.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka päämenetelmä on haastattelu. Työ tehtiin keräämällä asiakasyritykseltä (Kouvolan Lakritsi Oy) myyntidataa, josta luotiin Microsoft Power BI:llä graafinen esitys. Valmis materiaali esiteltiin asiakasyrityksen edustajille, joita haastateltiin materiaalin hyödyllisyyden, mielekkyyden ja sen tuottaman lisäarvon selvittämiseksi. Tämän jälkeen materiaali ja sen luomisprosessi sekä asiakkaalta saatu palaute esiteltiin tilitoimiston (Tilitoimisto Lilla Oy) omistajalle, jota haastateltiin näiden seikkojen valossa. Tämän haastattelun tarkoitus oli selvittää, olisiko tilitoimiston mahdollista ja järkevää tuottaa tämänkaltaista materiaalia lisäpalveluna asiakkailleen.
Kouvolan Lakritsi Oy:n Lakutehtailija ja toimiston myyntivastaava olivat tyytyväisiä materiaaliin ja pitivät sitä selkeänä, informatiivisena ja kiinnostavana. Materiaali antoi heidän mielestään hyvän yleiskuvan myynnin tilanteesta ja sen todettiin tuottavan lisäarvoa tilitoimiston palveluihin. Tilitoimisto Lilla Oy:n omistaja Johanna Anttonen totesi heidän osaltaan materiaalin haasteeksi sopivien asiakkaiden löytämisen. Vaikka hänkin oli materiaaliin tyytyväinen, piti hän sitä monille pienille asiakkailleen hyödyttömänä, eikä uskonut näiden asiakkaiden olevan valmiita maksamaan materiaalista.
Voidaan siis todeta, että tarjotakseen Power BI -materiaalia hyödyllisenä lisäpalveluna, on tilitoimistolla oltava riittävän suuria asiakkaita. Tärkeää on myös tehdä asiakkaille raportteja, jotka ovat selkeitä ja asiakkaalle tarpeellisia. Lisäksi havaittiin, että voidakseen tuottaa materiaalia tehokkaasti, on tilitoimistolla oltava työntekijä, jolla on riittävät tietotekniset taidot tai Power BI -koulutus. Vaikka varsinaisten visualisointien luominen on helppoa, vaatii raakadatan tehokas käsittely osaamista.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka päämenetelmä on haastattelu. Työ tehtiin keräämällä asiakasyritykseltä (Kouvolan Lakritsi Oy) myyntidataa, josta luotiin Microsoft Power BI:llä graafinen esitys. Valmis materiaali esiteltiin asiakasyrityksen edustajille, joita haastateltiin materiaalin hyödyllisyyden, mielekkyyden ja sen tuottaman lisäarvon selvittämiseksi. Tämän jälkeen materiaali ja sen luomisprosessi sekä asiakkaalta saatu palaute esiteltiin tilitoimiston (Tilitoimisto Lilla Oy) omistajalle, jota haastateltiin näiden seikkojen valossa. Tämän haastattelun tarkoitus oli selvittää, olisiko tilitoimiston mahdollista ja järkevää tuottaa tämänkaltaista materiaalia lisäpalveluna asiakkailleen.
Kouvolan Lakritsi Oy:n Lakutehtailija ja toimiston myyntivastaava olivat tyytyväisiä materiaaliin ja pitivät sitä selkeänä, informatiivisena ja kiinnostavana. Materiaali antoi heidän mielestään hyvän yleiskuvan myynnin tilanteesta ja sen todettiin tuottavan lisäarvoa tilitoimiston palveluihin. Tilitoimisto Lilla Oy:n omistaja Johanna Anttonen totesi heidän osaltaan materiaalin haasteeksi sopivien asiakkaiden löytämisen. Vaikka hänkin oli materiaaliin tyytyväinen, piti hän sitä monille pienille asiakkailleen hyödyttömänä, eikä uskonut näiden asiakkaiden olevan valmiita maksamaan materiaalista.
Voidaan siis todeta, että tarjotakseen Power BI -materiaalia hyödyllisenä lisäpalveluna, on tilitoimistolla oltava riittävän suuria asiakkaita. Tärkeää on myös tehdä asiakkaille raportteja, jotka ovat selkeitä ja asiakkaalle tarpeellisia. Lisäksi havaittiin, että voidakseen tuottaa materiaalia tehokkaasti, on tilitoimistolla oltava työntekijä, jolla on riittävät tietotekniset taidot tai Power BI -koulutus. Vaikka varsinaisten visualisointien luominen on helppoa, vaatii raakadatan tehokas käsittely osaamista.