Markkinointi-ideoita Suomen jalkapallomaajoukkueen kannattajien jäsenhankinnan kehittämiseksi
Mikkonen, Ville (2018)
Mikkonen, Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120960
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Suomen Maajoukkueen Kannattajat ry:n, eli SMJK:n historiaa ja nykytilaa, minkä perusteella pyritään löytämään uusia keinoja ja vaihtoehtoja yhdistyksen markkinointiin ja erityisesti jäsenhankintaan. Kyseessä on Suomen jalkapallomaajoukkueen kannattajayhdistys, jonka jäsenmäärä on viime vuosina ollut hieman laskussa.
Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty erityisesti urheilumarkkinointiin sekä yhdistystoimintaan liittyvää kirjallisuutta. Opinnäytetyön keskeisessä osassa on toimeksiantajasta tehty nykytila-analyysi.
Kehittämisideoita on pyritty löytämään hyödyntämällä opinnäytetyössä käsiteltyä teoriaa ja nykytila-analyysiä sovittamalla ne SMJK:n strategian mukaiseen viitekehykseen.
Kehittämisen apuna on käytetty perinteisiä kehittämismenetelmiä, kuten vertaisanalyysiä samankaltaisten yhdistysten kanssa sekä SWOT-analyysiä erottelemaan yhdistykseen liittyviä vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia.
Suurena haasteena SMJK:n kannalta on pidetty riippuvuutta jalkapallomaajoukkueen peliesityksistä. Viime vuosina peliesitykset ovat olleet heikkoja, ja jäsenmäärä on laskenut tasaisen varmasti. Jäsenmäärä tulisi saada vakaalle tasolle, ettei oltaisi niin riippuvaisia maajoukkueen menestyksestä. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta tämä opinnäytetyö antaa työkaluja, joilla yhdistys voi piristää seuraavien vuosien markkinointiaan sekä tapahtumasuunnitteluaan maajoukkueen menestyksestä riippumatta.
Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty erityisesti urheilumarkkinointiin sekä yhdistystoimintaan liittyvää kirjallisuutta. Opinnäytetyön keskeisessä osassa on toimeksiantajasta tehty nykytila-analyysi.
Kehittämisideoita on pyritty löytämään hyödyntämällä opinnäytetyössä käsiteltyä teoriaa ja nykytila-analyysiä sovittamalla ne SMJK:n strategian mukaiseen viitekehykseen.
Kehittämisen apuna on käytetty perinteisiä kehittämismenetelmiä, kuten vertaisanalyysiä samankaltaisten yhdistysten kanssa sekä SWOT-analyysiä erottelemaan yhdistykseen liittyviä vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia.
Suurena haasteena SMJK:n kannalta on pidetty riippuvuutta jalkapallomaajoukkueen peliesityksistä. Viime vuosina peliesitykset ovat olleet heikkoja, ja jäsenmäärä on laskenut tasaisen varmasti. Jäsenmäärä tulisi saada vakaalle tasolle, ettei oltaisi niin riippuvaisia maajoukkueen menestyksestä. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta tämä opinnäytetyö antaa työkaluja, joilla yhdistys voi piristää seuraavien vuosien markkinointiaan sekä tapahtumasuunnitteluaan maajoukkueen menestyksestä riippumatta.