Brändiuudistus: Case Kirjakauppa.com
Kainulainen, Petra (2018)
Kainulainen, Petra
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120957
Tiivistelmä
Tämä opinäytetyö käsitteli Kirjakauppa.com brändin brändiuudistusta ja sen aikaansaamia brändimielikuvia. Työssä käsiteltiin brändejä ja brändäystä yleisesti. Tutkimusongelmana oli selvittää Kirjakauppa.comin brändi-imagoa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin, mitä brändi tarkoittaa, ja miksi brändejä ylipäätään luodaan ja uudistetaan. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös Kirjakauppa.comin brändiuudistuksen syyt, sekä brändin tavoitteet ja sen tuomat uudistukset. Työn tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, haastattelemalla Kirjakauppa.comin asiakkaita ja henkilökuntaa. Haastatteluiden avulla saatiin selville uuden brändin aiheuttamia mielikuvia.
Tutkimustuloksien avulla todettiin brändiuudistuksen olleen positiivinen asia. Asiakkaat kokivat brändin ja sen tuomat uudistukset nykyaikaisiksi. Tutkimustuloksien avulla saatiin brändimielikuvien lisäksi selville, myös paljon hyviä brändin edelleenkehittämis ehdotuksia toimeksiantajalle.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin, mitä brändi tarkoittaa, ja miksi brändejä ylipäätään luodaan ja uudistetaan. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös Kirjakauppa.comin brändiuudistuksen syyt, sekä brändin tavoitteet ja sen tuomat uudistukset. Työn tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, haastattelemalla Kirjakauppa.comin asiakkaita ja henkilökuntaa. Haastatteluiden avulla saatiin selville uuden brändin aiheuttamia mielikuvia.
Tutkimustuloksien avulla todettiin brändiuudistuksen olleen positiivinen asia. Asiakkaat kokivat brändin ja sen tuomat uudistukset nykyaikaisiksi. Tutkimustuloksien avulla saatiin brändimielikuvien lisäksi selville, myös paljon hyviä brändin edelleenkehittämis ehdotuksia toimeksiantajalle.