Vapaa-ajan hotellimatkustajan varauskäyttäytyminen verkossa; Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone
Vikiönkorpi, Milja (2018)
Vikiönkorpi, Milja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120922
Tiivistelmä
Suomalaisten matkailu kasvoi vuonna 2017 niin koti- kuin ulkomaillakin. Esimerkiksi maksullista majoitusta sisältäviä kotimaan matkoja tehtiin vuonna 2017 lähes 7 miljoonaa. Jo pelkästään tammi-kesäkuun 2018 aikana kotimaisten yöpymisten määrä on kasvanut jo 2,3 %.
Opinnäytetyön toimeksianto on lähtenyt liikkeelle paljolti tekijän omista mielenkiinnoista – toimeksiantaja Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone kuuluu S-ryhmään ja myöntää näin ollen myös vapaa-ajan majoituksista S-bonusta. S-bonusten saamiseksi on verkossa varaus kuitenkin pitänyt tehdä Sokoshotels.fi -sivustoa pitkin. Työ on rajattu koskemaan hotelliin perjantaina ja lauantaina saapuvia vapaa-ajan matkaajia, jotka ovat tehneet varauksensa online-matkatoimistoja (OTA -kanavat) pitkin. Kohderyhmään kuuluvat matkaajat olisivat oikeutettuja esimerkiksi S-bonukseen, jos varaus olisi käytetyn OTA -kanavan sijaan tehty Sokoshotels.fi -sivustolta.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena kvantitatiivisesti eli määrällisesti ja työn pää- ja alaongelmat olivat seuraavat:
- Mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että Seurahuoneen vapaa-ajan hotellivieraat päätyvät varaamaan yöpymisensä OTA -kanavia pitkin?
- Tietävätkö vieraat, että he eivät saa S-Bonuksia varatessaan yöpymisensä OTA -kanavia pitkin?
- Tietävätkö vieraat, että vapaa-ajan matkaajina heille on saatavilla ketjun omilta nettisivuilta aina edukkain hinta?
Opinnäytetyön teko aloitettiin heinäkuussa 2018 ja se valmistui marraskuussa 2018. Laadittua kyselyä jaettiin toimeksiantajayrityksessä kohderyhmään kuuluville matkaajille elo-lokakuussa 2018, joka jälkeen tulokset avattiin. Vastausprosentti oli 47 %.
Tuloksista käy ilmi, että suurimmat syyt OTA -kanavien käyttöön ovat tuttu sivusto sekä sivuston löytyminen ensimmäisenä Google-haussa. Valtaosa vastaajista ei ollut tietoinen S-bonusten saamatta jäämisestä tai siitä, että edukkain hinta olisi ollut saatavilla ketjun omilta nettisivuilta. Saatu otanta tosin jäi suhteellisen pieneksi, eikä tuloksia näin ollen voida yleistää isossa skaalassa.
Ainakin osalle vastaajista kysely on antanut arvokasta tietoa asiakasomistajien (S-Etukortin omaajien) eduista Sokoshotels.fi -sivustolla ja osa aikookin pohtia varauskanavaa uudestaan ensi varausta tehdessä. Yrityksellekin ketjun omien sivujen käyttö on edukkain vaihtoehto ja samalla takaa varaajalleen, asiakasomistajalle, parhaat edut yöpymisestään.
Opinnäytetyön toimeksianto on lähtenyt liikkeelle paljolti tekijän omista mielenkiinnoista – toimeksiantaja Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone kuuluu S-ryhmään ja myöntää näin ollen myös vapaa-ajan majoituksista S-bonusta. S-bonusten saamiseksi on verkossa varaus kuitenkin pitänyt tehdä Sokoshotels.fi -sivustoa pitkin. Työ on rajattu koskemaan hotelliin perjantaina ja lauantaina saapuvia vapaa-ajan matkaajia, jotka ovat tehneet varauksensa online-matkatoimistoja (OTA -kanavat) pitkin. Kohderyhmään kuuluvat matkaajat olisivat oikeutettuja esimerkiksi S-bonukseen, jos varaus olisi käytetyn OTA -kanavan sijaan tehty Sokoshotels.fi -sivustolta.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena kvantitatiivisesti eli määrällisesti ja työn pää- ja alaongelmat olivat seuraavat:
- Mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että Seurahuoneen vapaa-ajan hotellivieraat päätyvät varaamaan yöpymisensä OTA -kanavia pitkin?
- Tietävätkö vieraat, että he eivät saa S-Bonuksia varatessaan yöpymisensä OTA -kanavia pitkin?
- Tietävätkö vieraat, että vapaa-ajan matkaajina heille on saatavilla ketjun omilta nettisivuilta aina edukkain hinta?
Opinnäytetyön teko aloitettiin heinäkuussa 2018 ja se valmistui marraskuussa 2018. Laadittua kyselyä jaettiin toimeksiantajayrityksessä kohderyhmään kuuluville matkaajille elo-lokakuussa 2018, joka jälkeen tulokset avattiin. Vastausprosentti oli 47 %.
Tuloksista käy ilmi, että suurimmat syyt OTA -kanavien käyttöön ovat tuttu sivusto sekä sivuston löytyminen ensimmäisenä Google-haussa. Valtaosa vastaajista ei ollut tietoinen S-bonusten saamatta jäämisestä tai siitä, että edukkain hinta olisi ollut saatavilla ketjun omilta nettisivuilta. Saatu otanta tosin jäi suhteellisen pieneksi, eikä tuloksia näin ollen voida yleistää isossa skaalassa.
Ainakin osalle vastaajista kysely on antanut arvokasta tietoa asiakasomistajien (S-Etukortin omaajien) eduista Sokoshotels.fi -sivustolla ja osa aikookin pohtia varauskanavaa uudestaan ensi varausta tehdessä. Yrityksellekin ketjun omien sivujen käyttö on edukkain vaihtoehto ja samalla takaa varaajalleen, asiakasomistajalle, parhaat edut yöpymisestään.