Työttömän asiakasohjaus: hoitoalan ammattilaisten näkemys työttömän terveystarkastuksen asiakashyödyistä
Pylkkö, Miriam (2018)
Pylkkö, Miriam
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120889
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää hoitoalan ammattilaisten näkemyksiä työttömän terveystarkastuksen asiakashyödyistä. Tavoitteena on tuottaa tietoa hoitoalan ammattilaisten näkökulmasta. Lisäksi tutkitaan, mistä tekijöistä hoitoalan ammattilaiset näkevät työttömän terveystarkastuksen asiakashyötyjen riippuvan. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on tuottaa työttömien terveystarkastuksesta tietoa Oda –hankkeen hyödynnettäväksi aiempaa terveyskeskuslääkäri Joensuun J. keräämä haastattelu materiaalia hyödyntäen. Joensuu työskentelee Porvoon työttömien terveystarkastusten vastaavana lääkärinä ja on tutkimuksellaan mukana kehittämässä hanketta. Oda - hankkeen kautta tuotetaan digiajan palveluja terveyspalvelujen edistämiseksi, joihin myöskin työttömien terveyspalvelut kuuluvat.
Opinnäytetyön aineistomateriaali perustuu Joensuun puolistrukturoidun teemahaastattelun tuomiin hoitoalan ammattilaisten vastauksiin. Tietoperustana hyödynnetään työttömien terveyspalveluita ja terveydentilaa koskevia aiempia tutkimuksia, sekä näyttöön perustuvaa tietoa työttömien palveluista. Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen, jossa haastattelumateriaalia on tarkasteltu induktiivisen sisällönanalyysin menetelmin.
Analyysi tuo esille näkemyksiä työttömän terveystarkastusten asiakashyötyihin, asiakasohjauksen asiakashyötyihin, sekä työttömän terveystarkastuksen rooliin asiakkaan kuntoutuksen näkökulmasta. Tulokset tuovat esille, että hoitoalan ammattilaiset näkevät työttömiä, jotka selvästi hyötyvät työttömän terveystarkastuksesta, mutta nähtiin myös työttömien ryhmiä, jotka eivät saa tarkastuksesta asiakashyötyjä. Analyysi toi esille kaikkien työttömien hyötyvän terveystarkastuksesta kuitenkin jollakin tavalla. Asiakasohjauksen hyödyt olivat parhaimmat ollessaan asiakaslähtöisiä ja eniten hyötyä koettiin palveluohjauksesta. Asiakkaan kuntoutusprosessissa työttömän tarkastuksen rooli nähtiin kokonaisvaltaisena ja tärkeänä osana asiakkaan palveluohjausta. Asiakasohjauksen ei kuitenkaan nähty aina kohtaavan asiakasta. Useimmiten siihen vaikutti asiakkaan ongelman laatu.
Kun mielenterveysongelmat ovat useimmiten työkyvyttömyyden taustalla on tärkeää, että terveyspalvelut voivat tavoittaa myös ne ihmiset, jotka eivät ongelmansa vuoksi kykene hakemaan ohjausta oma-aloitteisesti. Asiakaslähtöisyydellä ja kokonaisvaltaisella asiakasohjauksella voidaan nähdä olevan tärkeä rooli tasa-arvoisten palvelujen luomisessa. Onnistunut asiakasohjaus vaatii myötätuntoa ja kokonaisvaltaista lähestymistapaa asiakkaan tilanteeseen, sekä kriittistä otetta hoitoalan ammattilaisen omiin työskentelymenetelmiin ja arvoihin.
Opinnäytetyön aineistomateriaali perustuu Joensuun puolistrukturoidun teemahaastattelun tuomiin hoitoalan ammattilaisten vastauksiin. Tietoperustana hyödynnetään työttömien terveyspalveluita ja terveydentilaa koskevia aiempia tutkimuksia, sekä näyttöön perustuvaa tietoa työttömien palveluista. Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen, jossa haastattelumateriaalia on tarkasteltu induktiivisen sisällönanalyysin menetelmin.
Analyysi tuo esille näkemyksiä työttömän terveystarkastusten asiakashyötyihin, asiakasohjauksen asiakashyötyihin, sekä työttömän terveystarkastuksen rooliin asiakkaan kuntoutuksen näkökulmasta. Tulokset tuovat esille, että hoitoalan ammattilaiset näkevät työttömiä, jotka selvästi hyötyvät työttömän terveystarkastuksesta, mutta nähtiin myös työttömien ryhmiä, jotka eivät saa tarkastuksesta asiakashyötyjä. Analyysi toi esille kaikkien työttömien hyötyvän terveystarkastuksesta kuitenkin jollakin tavalla. Asiakasohjauksen hyödyt olivat parhaimmat ollessaan asiakaslähtöisiä ja eniten hyötyä koettiin palveluohjauksesta. Asiakkaan kuntoutusprosessissa työttömän tarkastuksen rooli nähtiin kokonaisvaltaisena ja tärkeänä osana asiakkaan palveluohjausta. Asiakasohjauksen ei kuitenkaan nähty aina kohtaavan asiakasta. Useimmiten siihen vaikutti asiakkaan ongelman laatu.
Kun mielenterveysongelmat ovat useimmiten työkyvyttömyyden taustalla on tärkeää, että terveyspalvelut voivat tavoittaa myös ne ihmiset, jotka eivät ongelmansa vuoksi kykene hakemaan ohjausta oma-aloitteisesti. Asiakaslähtöisyydellä ja kokonaisvaltaisella asiakasohjauksella voidaan nähdä olevan tärkeä rooli tasa-arvoisten palvelujen luomisessa. Onnistunut asiakasohjaus vaatii myötätuntoa ja kokonaisvaltaista lähestymistapaa asiakkaan tilanteeseen, sekä kriittistä otetta hoitoalan ammattilaisen omiin työskentelymenetelmiin ja arvoihin.