Joensuun alueen kuntosaliyritysten markkinointiviestintä
Mäkelä, Atte; Kuronen, Olli (2018)
Mäkelä, Atte
Kuronen, Olli
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120886
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Joensuun alueen kuntosaliyritykset hyödyntävät digitaalista markkinointia ja sosiaalista mediaa liiketoiminnassaan. Tutkimuksessa selvitettiin digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median nykytilaa; kuinka hyvin digitaaliset markkinointikanavat ja sosiaalisen median kanavat ovat hallussa ja kuinka niitä käytetään.
Opinnäytetyön teoria tukee tutkimuksen aihetta. Teoriaosuudessa käsitellään digitaalisen markkinoinnin keinoja, kuten hakukone-, ja sähköpostimarkkinointia. Sosiaalisen median teoriaosuus sisältää sosiaalisen median eri kanavia, hyötyjä ja haittoja, yrityskäyttöä sekä sen tulevaisuutta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja ja haastatteluihin osallistui kuusi eri yritystä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että digitaalisen markkinoinnin keinoilla sekä sosiaalisessa mediassa oli päästy haluttuihin tuloksiin ja panostukset kyseisiin kanaviin tulevat tulevaisuudessa pysymään vähintäänkin ennallaan, ellei jopa kasvamaan. Eroja yrityksien toiminnan välillä oli jonkin verran, mutta monissa aihealueissa esiintyi paljon yhtäläisyyksiä.
Opinnäytetyön teoria tukee tutkimuksen aihetta. Teoriaosuudessa käsitellään digitaalisen markkinoinnin keinoja, kuten hakukone-, ja sähköpostimarkkinointia. Sosiaalisen median teoriaosuus sisältää sosiaalisen median eri kanavia, hyötyjä ja haittoja, yrityskäyttöä sekä sen tulevaisuutta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja ja haastatteluihin osallistui kuusi eri yritystä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että digitaalisen markkinoinnin keinoilla sekä sosiaalisessa mediassa oli päästy haluttuihin tuloksiin ja panostukset kyseisiin kanaviin tulevat tulevaisuudessa pysymään vähintäänkin ennallaan, ellei jopa kasvamaan. Eroja yrityksien toiminnan välillä oli jonkin verran, mutta monissa aihealueissa esiintyi paljon yhtäläisyyksiä.