Logistiikkaprosessin kehittäminen
Pyhältö, Antti (2018)
Pyhältö, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120817
Tiivistelmä
Kehittämistehtävä tehtiin Outotec (Finland) Oy:n logistiikkaosastolle. Kehittämistehtävän tavoitteena oli tutkia, miten Outotecin logistiikkaprosessia voitaisiin kehittää niin, että päivittäinen yhteistyö organisaation sisällä tulisi selkeämmäksi ja tehokkaammaksi. Lisäksi tavoitteena oli löytää uusi tapa toimia, jonka avulla saataisiin parannettua logistiikan työtehoa. Logistiikkaprosessin kehittäminen oli tärkeää, koska turhia ja aikaa vieviä työtehtäviä oli paljon sekä yhteistyö organisaation sisällä oli heikkoa.
Kehitystyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Kehittämistehtävä eteni toimintatutkimuksen periaatteiden mukaan sykleissä, jossa kussakin syklissä tehtiin tutkittavaa toimintaa. Kehittämismenetelminä käytettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmiä, jotka olivat havainnointi, haastattelu sekä benchmarking. Kehittämismenetelmien avulla saatiin paljon tietoa siitä, miten prosessia voitaisiin kehittää paremmaksi. Toimintatutkimuksen avulla saatiin tuloksia, jotka osoittivat, että logistiikkaprosessin toimintatavat selkeytyivät ja turhat, aikaa vievät työtehtävät vähenivät.
Tutkimuksessa otettiin esille kaksi eri näkökulmaa, jotka olivat Lean-johtamisfilosofia sekä muutosjohtaminen. Eri näkökulmat toivat opinnäytetyöhön laajempaa perspektiiviä katsoa asioita. Näkökulmien valinnassa pyrittiin osin peilaamaan yrityksen strategiaa, ja strategia olikin tärkeässä roolissa osana kehittämishanketta. Kehittämistyötä tehdessä tuli myös ilmi, että ihminen tarvitsee luottamusta omiin mahdollisuuksiin vaikuttaa työn tekoon sekä työskentelyn lopputulokseen.
Toimintatutkimuksen tuloksena informatiivisuus parani ja kommunikointi asiakkaan sekä hankinnan kanssa lisääntyi. Lopputuloksena saatiin ehdotus uudeksi toimintatavaksi, joka olisi nykyistä selkeämpi ja antaisi enemmän informaatiota kaikille prosessin osapuolille. Tulosten mukaan logistiikkaprosessista saataisiin ennen kaikkea asiakaslähtöisempi, jonka seurauksena kontakti asiakkaaseen otettaisiin heti prosessin alussa. Toimintaa saatiin tehokkaammaksi tutkitun toimintamallin avulla. Ehdotetun toimintamallin myötä logistiikan osalta tehdyt työtunnit vähenivät sekä yhteistyö asiakkaan, hankinnan ja toimittajien kanssa parani. Kun kiire väheni, samalla työn tuottavuus parani.
Kehitystyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Kehittämistehtävä eteni toimintatutkimuksen periaatteiden mukaan sykleissä, jossa kussakin syklissä tehtiin tutkittavaa toimintaa. Kehittämismenetelminä käytettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmiä, jotka olivat havainnointi, haastattelu sekä benchmarking. Kehittämismenetelmien avulla saatiin paljon tietoa siitä, miten prosessia voitaisiin kehittää paremmaksi. Toimintatutkimuksen avulla saatiin tuloksia, jotka osoittivat, että logistiikkaprosessin toimintatavat selkeytyivät ja turhat, aikaa vievät työtehtävät vähenivät.
Tutkimuksessa otettiin esille kaksi eri näkökulmaa, jotka olivat Lean-johtamisfilosofia sekä muutosjohtaminen. Eri näkökulmat toivat opinnäytetyöhön laajempaa perspektiiviä katsoa asioita. Näkökulmien valinnassa pyrittiin osin peilaamaan yrityksen strategiaa, ja strategia olikin tärkeässä roolissa osana kehittämishanketta. Kehittämistyötä tehdessä tuli myös ilmi, että ihminen tarvitsee luottamusta omiin mahdollisuuksiin vaikuttaa työn tekoon sekä työskentelyn lopputulokseen.
Toimintatutkimuksen tuloksena informatiivisuus parani ja kommunikointi asiakkaan sekä hankinnan kanssa lisääntyi. Lopputuloksena saatiin ehdotus uudeksi toimintatavaksi, joka olisi nykyistä selkeämpi ja antaisi enemmän informaatiota kaikille prosessin osapuolille. Tulosten mukaan logistiikkaprosessista saataisiin ennen kaikkea asiakaslähtöisempi, jonka seurauksena kontakti asiakkaaseen otettaisiin heti prosessin alussa. Toimintaa saatiin tehokkaammaksi tutkitun toimintamallin avulla. Ehdotetun toimintamallin myötä logistiikan osalta tehdyt työtunnit vähenivät sekä yhteistyö asiakkaan, hankinnan ja toimittajien kanssa parani. Kun kiire väheni, samalla työn tuottavuus parani.