"Sellanen juureva alku olis hyvä" : Nuorten palvelukokemuksia Hämeen TE-toimistossa
Ala-Sankola, Elina (2018)
Ala-Sankola, Elina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020776
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten palvelua Hämeen työ- ja elin-keinotoimistossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin erityisesti henkilökohtainen palvelu ja osoittaa myös henkilökohtaisen palvelun tärkeys erityisesti työttömyyden alku-vaiheessa. Henkilökohtaisella palvelulla tarkoitettiin kasvokkain tapahtuvaa palvelua. Hämeen TE-toimistossa niin kuin muissakin toimistoissa asiakkaat oli jaettu kolmelle eri palvelulinjalle. Tietämättömyys palveluista ja mahdollisuuksista oli nuorilla hyvin yleistä. Jos palvelu oli vain sähköistä tai puhelimitse tapahtuvaa, niin moni asia meni nuorelta ohi ja vaikutti työttömyyden pitkittymiseen. Ohjaamot vastasivat tähän tarpeeseen mutta niitä oli vasta 45 koko maassa. Ohjaamojen toimintatavat ja painopisteet poikkesivat myös hyvin paljon toisistaan. Ohjaamojen toimintaa peilattiin Ohjaamo Lahden toimintaan. Jos mata-lan kynnyksen periaatteella toimivat Ohjaamot saataisiin kaikkien nuorten ulottuville, ti-lanne olisi ihan toinen.
Opinnäytetyön taustaksi on kuvaus työhallinnon organisaatiosta. Samoin kuvataan TE-toimiston organisaatiota. Taustana on lyhyt kuvaus historiasta samoin kuin lakiperustasta. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on palvelujen organisointi julkisella sektorilla sekä se, mistä palvelu koostuu ja mitä tapahtuu palvelutilanteessa ja millaista vuorovaiku-tusta palvelutilanteissa on.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin seitsemää nuorta työnhakijaa henkilökohtaisesti. Kaikki olivat sitä mieltä, että henkilökohtainen palvelu oli tärkeää. Ohjaamossa asioineet pitivät Ohjaamoa helpommin lähestyttävänä paikkana kuin TE-toimistoa. Erityisesti nuo-rimmat työnhakijat kokivat Ohjaamon heille hyväksi palveluksi. Nuoria yllätti työnhaussa moni asia ja moni nuori huomasi, miten tärkeää on kuitenkin oma aktiivisuus. Yllätys oli myös se kuinka ystävällistä ja palveluhaluista palvelu oli ollut.
Opinnäytetyön taustaksi on kuvaus työhallinnon organisaatiosta. Samoin kuvataan TE-toimiston organisaatiota. Taustana on lyhyt kuvaus historiasta samoin kuin lakiperustasta. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on palvelujen organisointi julkisella sektorilla sekä se, mistä palvelu koostuu ja mitä tapahtuu palvelutilanteessa ja millaista vuorovaiku-tusta palvelutilanteissa on.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin seitsemää nuorta työnhakijaa henkilökohtaisesti. Kaikki olivat sitä mieltä, että henkilökohtainen palvelu oli tärkeää. Ohjaamossa asioineet pitivät Ohjaamoa helpommin lähestyttävänä paikkana kuin TE-toimistoa. Erityisesti nuo-rimmat työnhakijat kokivat Ohjaamon heille hyväksi palveluksi. Nuoria yllätti työnhaussa moni asia ja moni nuori huomasi, miten tärkeää on kuitenkin oma aktiivisuus. Yllätys oli myös se kuinka ystävällistä ja palveluhaluista palvelu oli ollut.