Rekrytoinnin digitalisoituminen
Kivioja, Merete (2018)
Kivioja, Merete
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020764
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia rekrytoinnin digitalisoitumista ja rekrytoinnissa käytettäviä digitaalisia työkaluja nykypäivänä. Päätutkimuskysymyksenä on: miten rekrytointi on muuttunut viime vuosien aikana? Rekrytoinnin digitalisoitumista lähdettiin pohtimaan lisäksi erilaisten aihetta tukevien kysymysten kautta: mitä erilaisia digitaalisia työkaluja käytetään nykyään rekrytoinnissa, mitä rekrytointikanavia yritykset pitävät hyvinä ja miten tekoäly näkyy ja vaikuttaa rekrytoinnissa tänä päivänä.
Opinnäytetyössä tutkitaan työnhakusivusto Duunitorin sekä Skyhood Oy:n yhteistyössä vuonna 2013, 2015 ja 2017 toteuttamia Kansallisia rekrytointitutkimuksia ja niistä saatuja oleellisimpia tuloksia rekrytoinnin digitalisoitumiseen liittyen. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään erilaisia rekrytoinnin työkaluja ja niiden käyttöä.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että rekrytointi on muuttunut viime vuosien aikana paljon ja erilaisten työkalujen merkitys rekrytoinnissa on kasvanut selvästi. Perinteisten hakukanavien lisäksi rekrytoinnissa käytetään nykypäivänä LinkedIniä, Facebookia, Snapchattia, Instagramia, Twitteriä, YouTubea ja Whatsappia. Lisäksi Pinterest nostaa päätään rekrytoinnissa. Sovellukset toimivat usein myös mobiilissa ja mobiilin käyttö rekrytoinnissa onkin noussut suosituksi viime vuosien aikana.
Suosituimpina kanavina vastaajien mukaan ovat LinkedIn ja Facebook. Rekrytointiin värvätään myös koko ajan lisää erilaisia sovelluksia, joita ei ole edes alun perin tarkoitettu rekrytointiin. Sovelluksien paljous voi olla myös monien rekrytoijien kompastuskivi. Printtimedian käyttö rekrytoinnissa on vuosien myötä laskenut roimasti ja moni yritysten edustajista koki, että se ei ole enää ollenkaan relevantti rekrytointikanava.
Useissa suomalaisissa rekrytointiyrityksissä tekoäly on jo päivittäin käytössä ja tekoälyn mahdollisuuksia kartoitetaan koko ajan lisää. Tekoälyn sekä monet sovellusten tuomat mahdollisuudet rekrytoinnissa ovat lähes rajattomat. Tekoälyn käyttö rekrytoinnissa sisältää kuitenkin myös ongelmia, joita ei välttämättä olla osattu odottaa.
Opinnäytetyössä tutkitaan työnhakusivusto Duunitorin sekä Skyhood Oy:n yhteistyössä vuonna 2013, 2015 ja 2017 toteuttamia Kansallisia rekrytointitutkimuksia ja niistä saatuja oleellisimpia tuloksia rekrytoinnin digitalisoitumiseen liittyen. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään erilaisia rekrytoinnin työkaluja ja niiden käyttöä.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että rekrytointi on muuttunut viime vuosien aikana paljon ja erilaisten työkalujen merkitys rekrytoinnissa on kasvanut selvästi. Perinteisten hakukanavien lisäksi rekrytoinnissa käytetään nykypäivänä LinkedIniä, Facebookia, Snapchattia, Instagramia, Twitteriä, YouTubea ja Whatsappia. Lisäksi Pinterest nostaa päätään rekrytoinnissa. Sovellukset toimivat usein myös mobiilissa ja mobiilin käyttö rekrytoinnissa onkin noussut suosituksi viime vuosien aikana.
Suosituimpina kanavina vastaajien mukaan ovat LinkedIn ja Facebook. Rekrytointiin värvätään myös koko ajan lisää erilaisia sovelluksia, joita ei ole edes alun perin tarkoitettu rekrytointiin. Sovelluksien paljous voi olla myös monien rekrytoijien kompastuskivi. Printtimedian käyttö rekrytoinnissa on vuosien myötä laskenut roimasti ja moni yritysten edustajista koki, että se ei ole enää ollenkaan relevantti rekrytointikanava.
Useissa suomalaisissa rekrytointiyrityksissä tekoäly on jo päivittäin käytössä ja tekoälyn mahdollisuuksia kartoitetaan koko ajan lisää. Tekoälyn sekä monet sovellusten tuomat mahdollisuudet rekrytoinnissa ovat lähes rajattomat. Tekoälyn käyttö rekrytoinnissa sisältää kuitenkin myös ongelmia, joita ei välttämättä olla osattu odottaa.