Lähtöorientaation kehittäminen Kajaanin ammattikorkeakoulussa
Klemetti, Salla-Mari; Arffman, Juulia (2018)
Klemetti, Salla-Mari
Arffman, Juulia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020728
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Kajaanin ammattikorkeakoulun lähtöorientaatiota ja luoda uusi nykyaikaisempi esitystyökalu prosessin tueksi. Toimeksiantaja on KV- päällikkö Meira Kaikkonen Kajaanin ammattikorkeakoulusta.
Opinnäytetyössä esitellään Kajaanin ammattikorkeakoulua ja kansainvälisyyttä osana opintoja sekä kerrotaan kansainvälisen vaihdon hyödyistä. Tekstissä avataan lyhyesti Kajaanin ammattikorkeakoulun kolmea kansainvälisen vaihdon yleisintä prosessia kansainvälistä-, North2North- ja harjoittelijavaihtoa. Työssä määritellään lähtöorientaatio ja avataan tämän hetkistä lähtöorientaatiotilaisuutta otsikko kerrallaan. Työn teoriaosuudessa keskityttiin tarkastelemaan perehdyttämistä, jolla on suuri rooli opinnäytetyössä. Opinnäytetyössä tutustuttiin myös perehdyttämisen vaihtoehtoisiin näkökulmiin, mentorointiin sekä opiskelijoiden keskustelupalstoihin varmistamaan opiskelijoita palvelevin toimintamuoto.
Kajaanin ammattikorkeakoulun lähtöorientaation kehittämisen tueksi toteutettiin sähköpostikysely. Kysely lähti toimeksiantajan kautta jo kansainvälisessä vaihdossa käyneille tai lähdössä oleville opiskelijoille. Sähköpostikysely koostui 12 strukturoidusta ja avoimesta kysymyksestä. Opinnäytetyössä kerrotaan esittelytyökalusta Prezistä ja sen käyttämisestä osana lähtöorientaatiotilaisuutta. Kyselyn vastausten ja perehdyttämisteorian pohjalta luotiin uusi selkeämpi perehdytyksen työkalu. Opinnäytetyö mahdollistaa jatkotutkimuksia, kuten kuinka nykyaikaisempi työkalu on toiminut käytännössä.
Opinnäytetyössä esitellään Kajaanin ammattikorkeakoulua ja kansainvälisyyttä osana opintoja sekä kerrotaan kansainvälisen vaihdon hyödyistä. Tekstissä avataan lyhyesti Kajaanin ammattikorkeakoulun kolmea kansainvälisen vaihdon yleisintä prosessia kansainvälistä-, North2North- ja harjoittelijavaihtoa. Työssä määritellään lähtöorientaatio ja avataan tämän hetkistä lähtöorientaatiotilaisuutta otsikko kerrallaan. Työn teoriaosuudessa keskityttiin tarkastelemaan perehdyttämistä, jolla on suuri rooli opinnäytetyössä. Opinnäytetyössä tutustuttiin myös perehdyttämisen vaihtoehtoisiin näkökulmiin, mentorointiin sekä opiskelijoiden keskustelupalstoihin varmistamaan opiskelijoita palvelevin toimintamuoto.
Kajaanin ammattikorkeakoulun lähtöorientaation kehittämisen tueksi toteutettiin sähköpostikysely. Kysely lähti toimeksiantajan kautta jo kansainvälisessä vaihdossa käyneille tai lähdössä oleville opiskelijoille. Sähköpostikysely koostui 12 strukturoidusta ja avoimesta kysymyksestä. Opinnäytetyössä kerrotaan esittelytyökalusta Prezistä ja sen käyttämisestä osana lähtöorientaatiotilaisuutta. Kyselyn vastausten ja perehdyttämisteorian pohjalta luotiin uusi selkeämpi perehdytyksen työkalu. Opinnäytetyö mahdollistaa jatkotutkimuksia, kuten kuinka nykyaikaisempi työkalu on toiminut käytännössä.