Musiikkipäiväkoti Priimin internetsivujen suunnitteluprosessi : Kohderyhmää palvelevien sekä kilpailijoista erottuvien internetsivujen suunnittelu ja toteutus
Svärd, Noora (2018)
Svärd, Noora
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020685
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on internetsivujen toteutus toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyön aiheen toimeksiantajana toimi kuopiolainen Musiikkipäiväkoti Priimi Oy. Priimi oli avatessaan Kuopion ensimmäinen musiikkipäiväkoti ja toimeksiantaja halusi erottautua kilpailijoistaan tarjoaman sekä pal-veluidensa lisäksi, myös visuaalisella ilmeellään. Opinnäytetyön tavoite on kilpailijoista erottuvien sekä kohderyhmää palvelevien internetsivujen suunnittelu ja toteutus. Toimeksiannon luonteen vuoksi opin-näytetyö on toiminnallinen ja sen produktio on toimeksiantajayrityksen valmiit internetsivut.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu lähtökohta-analyyseistä, joiden avulla kartoitetaan yrityksen nykytila sekä mahdolliset yrityksen tulevaisuuteen vaikuttavat tekijät. Osiossa perehdytään myös toimeksiantajan tärkeimpiin kilpailijoihin, jotka ovat vertailukehittämisen kohteita työn myö-hemmässä vaiheessa. Internetsivujen toteutusta varten tutkitaan digitaalista markkinointia käsitteenä. Työssä käsitellään hyvän verkkosivun ominaisuuksia, verkkosivujen trendejä sekä niiden löydettävyyttä. Näiden lisäksi työssä käsitellään myös sosiaalista mediaa sekä sisältömarkkinointia.
Opinnäytetyön kehittämistyön tukena hyödynnetään vertailukehittämistä, eli benchmarking -menetelmää. Vertailukehittämisen kohteena ovat kilpailijoiden internetsivut. Vertailukehittämisen avulla kartoitetaan niitä tekijöitä, joiden avulla yritys pystyy erottautumaan kilpailijoista. Tutkimustu-lokset osoittavat, että kilpailijoiden internetsivut olivat visuaaliselta ilmeeltään värikkäitä ja ne noudat-tivat yleisimpiä alalla vallitsevia trendejä. Sosiaalisen median kanavista kilpailijoilla oli käytössään vä-hintään Facebook. Kilpailijoiden sivut päätyivät Google-haussa ensimmäiseksi, kun niitä haki yrityksen nimellä. Tutkimuksesta saadut tulokset ovat esitetty erillisessä taulukossa. Toimeksiantajayrityksen lopulliset internetsivut pohjautuvat teoriaan, trendeihin ja benchmarking-menetelmällä saatuihin tu-loksiin ja visuaaliselta ilmeeltään ne eroavat merkittävästi kilpailijoiden internetsivuista.
Yrityksen toiminnan vakiinnuttua, tulee internetsivuja kehittää vastaamaan yrityksen sen hetkistä toi-mintaa. Opinnäytetyön viimeisessä osassa pohditaan asetettujen tavoitteiden saavuttamista, työn eet-tisyyttä sekä esitetään jatkotoimenpiteitä, joita toimeksiantaja voi halutessaan hyödyntää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu lähtökohta-analyyseistä, joiden avulla kartoitetaan yrityksen nykytila sekä mahdolliset yrityksen tulevaisuuteen vaikuttavat tekijät. Osiossa perehdytään myös toimeksiantajan tärkeimpiin kilpailijoihin, jotka ovat vertailukehittämisen kohteita työn myö-hemmässä vaiheessa. Internetsivujen toteutusta varten tutkitaan digitaalista markkinointia käsitteenä. Työssä käsitellään hyvän verkkosivun ominaisuuksia, verkkosivujen trendejä sekä niiden löydettävyyttä. Näiden lisäksi työssä käsitellään myös sosiaalista mediaa sekä sisältömarkkinointia.
Opinnäytetyön kehittämistyön tukena hyödynnetään vertailukehittämistä, eli benchmarking -menetelmää. Vertailukehittämisen kohteena ovat kilpailijoiden internetsivut. Vertailukehittämisen avulla kartoitetaan niitä tekijöitä, joiden avulla yritys pystyy erottautumaan kilpailijoista. Tutkimustu-lokset osoittavat, että kilpailijoiden internetsivut olivat visuaaliselta ilmeeltään värikkäitä ja ne noudat-tivat yleisimpiä alalla vallitsevia trendejä. Sosiaalisen median kanavista kilpailijoilla oli käytössään vä-hintään Facebook. Kilpailijoiden sivut päätyivät Google-haussa ensimmäiseksi, kun niitä haki yrityksen nimellä. Tutkimuksesta saadut tulokset ovat esitetty erillisessä taulukossa. Toimeksiantajayrityksen lopulliset internetsivut pohjautuvat teoriaan, trendeihin ja benchmarking-menetelmällä saatuihin tu-loksiin ja visuaaliselta ilmeeltään ne eroavat merkittävästi kilpailijoiden internetsivuista.
Yrityksen toiminnan vakiinnuttua, tulee internetsivuja kehittää vastaamaan yrityksen sen hetkistä toi-mintaa. Opinnäytetyön viimeisessä osassa pohditaan asetettujen tavoitteiden saavuttamista, työn eet-tisyyttä sekä esitetään jatkotoimenpiteitä, joita toimeksiantaja voi halutessaan hyödyntää.