Mauri Majavan kirjastoseikkailu : Kirjastonkäytön opetus toiminnallisin menetelmin esikouluikäisille Kankaanpään kaupunginkirjastossa
Arousva, Elina (2018)
Arousva, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020671
Tiivistelmä
Opinnäyte tehtiin Kankaanpään kaupunginkirjastolle. Opinnäyte koostui kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa suunniteltiin ja toteutettiin esikoululaisille kirjasto-seikkailu. Opinnäytetyön toinen osa oli kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä toteutettu haastattelututkimus. Työn tarkoituksena oli kehittää uusi lastenkirjastotyön menetelmä Kankaanpään kirjastolle. Työn teoriaosassa käsitellään lukutaitoa, lukemisen merkitystä, lukemisharrastuksen edistämistä, pelien ja leikkien merkitystä oppimisessa ja esiopetusta.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten toiminnallinen kirjaston käytön opetus sopii menetelmänä päiväkodin ja kirjaston yhteistyömuodoksi Kankaanpäässä. Työssä kartoitettiin myös mielipiteitä kirjaston ja päivähoidon yhteistyöstä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustuttaa esikoululaisia kirjaston kokoelmaan, innostaa heitä lukemaan, tutustuttaa kirjastoon paikkana ja saada heidät tulemaan kirjastoon jatkossakin.
Työn toiminnallisessa osassa suunniteltiin, toteutettiin ja testattiin käytännössä esikoululaisten kirjastoseikkailu, jossa esikoululaiset tutustuivat Kankaanpään kaupunginkirjastoon ja kirjaston lastenosaston kokoelmaan toiminnallisin menetelmin. Haastattelututkimus oli kaksiosainen. Aluksi haastateltiin kirjaston työntekijöitä ja toiminnallisen seikkailun jälkeen päivähoidon työntekijöitä. Kaksi päivähoidon työntekijää vastasi kysymyksiin kirjallisesti, joten heidän osaltaan oli kyse kyselytutkimuksesta.
Haastattelujen ja kyselyn perusteella toiminnallinen kirjastonkäytön opetus sopii hyvin menetelmänä kirjaston ja päiväkodin yhteistyömuodoksi. Kirjastoseikkailu oli sopivan haasteellinen, tutustutti esikoululaisia kokoelmaan ja kirjaston tiloihin sekä innosti lapsia lukemaan. Tutkimuksissa nousi esiin, että seikkailu sopisi myös pie-nemmille lapsille. Kirjaston ja päiväkodin yhteistyö koettiin sujuvaksi ja tärkeäksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten toiminnallinen kirjaston käytön opetus sopii menetelmänä päiväkodin ja kirjaston yhteistyömuodoksi Kankaanpäässä. Työssä kartoitettiin myös mielipiteitä kirjaston ja päivähoidon yhteistyöstä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustuttaa esikoululaisia kirjaston kokoelmaan, innostaa heitä lukemaan, tutustuttaa kirjastoon paikkana ja saada heidät tulemaan kirjastoon jatkossakin.
Työn toiminnallisessa osassa suunniteltiin, toteutettiin ja testattiin käytännössä esikoululaisten kirjastoseikkailu, jossa esikoululaiset tutustuivat Kankaanpään kaupunginkirjastoon ja kirjaston lastenosaston kokoelmaan toiminnallisin menetelmin. Haastattelututkimus oli kaksiosainen. Aluksi haastateltiin kirjaston työntekijöitä ja toiminnallisen seikkailun jälkeen päivähoidon työntekijöitä. Kaksi päivähoidon työntekijää vastasi kysymyksiin kirjallisesti, joten heidän osaltaan oli kyse kyselytutkimuksesta.
Haastattelujen ja kyselyn perusteella toiminnallinen kirjastonkäytön opetus sopii hyvin menetelmänä kirjaston ja päiväkodin yhteistyömuodoksi. Kirjastoseikkailu oli sopivan haasteellinen, tutustutti esikoululaisia kokoelmaan ja kirjaston tiloihin sekä innosti lapsia lukemaan. Tutkimuksissa nousi esiin, että seikkailu sopisi myös pie-nemmille lapsille. Kirjaston ja päiväkodin yhteistyö koettiin sujuvaksi ja tärkeäksi.