VR-sovelluksen optimointi ja metsän visualisointi Unreal Engine 4 -pelimoottorilla
Nykänen, Samu (2018)
Nykänen, Samu
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020670
Tiivistelmä
Opinnäytetyö sisältää kaksi työprojektia, joissa teemana oli metsän visualisointi. Ensimmäisessä projektissa tavoitteena oli optimoida metsäalue virtuaalitodellisuutta varten Unreal Engine 4 -pelimoottorilla. Projektin tavoitteena oli päästä suorituskyvyssä 90 kuvaan sekunnissa. Ensimmäisen projektin raportissa avataan optimoinnissa esille tulevia termejä sekä kuvataan Unreal Engine 4 -pelimoottorin tarjoamia työkaluja suorituskyvyn mittaukseen. Lisäksi kuvataan projektin aikana tehtyjä optimointeja ja niiden vaikutusta.
Toisen projektin tavoitteena oli tehdä neliökilometrin laajuisen japanilaisen metsäalueen visualisointi asiakkaan antamien tietojen perusteella. Raportissa kerrotaan, mitä aineistoa asiakas toimitti meille ja kuinka sitä hyödynnettiin Unreal Engine 4 pelimoottorissa. Raportissa kuvataan myös, mitä ongelmia Unreal Engine 4 pelimoottorin omien puunistutustyökalujen käyttö aiheutti. Lisäksi kerrotaan, kuinka toteutin oman työkalun puun istuttamista varten, mikä hyödynsi asiakkaan antamia puutietoja.
Toisen projektin tavoitteena oli tehdä neliökilometrin laajuisen japanilaisen metsäalueen visualisointi asiakkaan antamien tietojen perusteella. Raportissa kerrotaan, mitä aineistoa asiakas toimitti meille ja kuinka sitä hyödynnettiin Unreal Engine 4 pelimoottorissa. Raportissa kuvataan myös, mitä ongelmia Unreal Engine 4 pelimoottorin omien puunistutustyökalujen käyttö aiheutti. Lisäksi kerrotaan, kuinka toteutin oman työkalun puun istuttamista varten, mikä hyödynsi asiakkaan antamia puutietoja.