Sosiaalisen median vaikutus miesten muotituotteiden ostopäätökseen
Karjalainen, Jesse (2018)
Karjalainen, Jesse
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120920619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120920619
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan sosiaalisen median vaikutusta miesten vaatteiden ostopäätökseen. Tarkoituksena on selvittää, miten sosiaalinen media vaikuttaa muodista kiinnostuneiden miesten ostopäätöksiin sekä millä eri tavoin muotialan yritykset ja yksittäiset henkilöt sosiaalisessa mediassa voivat vaikuttaa miesten ostokäyttäytymiseen parhaiten. Opinnäytetyö painottuu ostosuppilon konversio-vaiheeseen eli ostotapahtumaan, jolloin asiakas on todennäköisesti ollut jo entuudestaan kiinnostunut brändistä tai tietystä tuotteesta.
Aiempia aiheeseen liittyviä opinnäytetöitä on tehty esimerkiksi miesten vaateostokäyttäytymisestä, sosiaalisen median vaikutuksesta ostokäyttäytymiseen ja sosiaalisen median mainostamisen vaikutuksesta muotituotteiden ostopäätökseen. Aiemmin ei ole kuitenkaan tehty opinnäytetyötutkimusta, jossa aihe olisi rajattu sosiaaliseen mediaan, pelkästään miehiin kohdistuvaksi ja tutkittu samalla vain ostopäätökseen liittyviä muuttujia.
Olen rajannut teoriaosuuden ja tutkimuksessa tarkemmin tutkittavat sosiaalisen median kanavat YouTubeen, Instagramiin, Facebookiin sekä keskustelupalstoihin ja blogeihin. Tutkimusaineisto kerätään kyselyn avulla. Teoriaosuus keskittyy pitkälti miesten muotiin, muodin digitaaliseen markkinointiin, sosiaaliseen mediaan ja ostokäyttäytymiseen sekä –päätökseen. Teoriassa käydään läpi yleistä asiaa miesten muotiin liittyen, sosiaalista mediaa, vaatehankintaa, aiempia muotitutkimuksia mukaan lukien opinnäytetöitä sekä nettiartikkeleita, jotka perustuvat asiantuntijatietoon.
Empiirisenä tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista kokonaistutkimusta miesten muodista ja pukeutumisesta kiinnostuneille miehille sosiaalisessa verkkosivustossa, Redditissä. Kysely on osoitettu alireddit-osioihin /r/malefashion:iin ja /r/streetwear:iin, joissa keskustellaan muun muassa miesten pukeutumisesta, trendeistä, pukeutumisvinkeistä ja vaateartikkeleista sekä jaetaan omia tyylikuvia. Ryhmät ovat todella aktiivisia ja niillä on yhteensä noin miljoona tilaajaa. Tutkimuskysymykset on muodostettu teoriaosuuden ja aiempien tutkimusten pohjalta. Tutkimus on suoritettu Webropol-kyselyn avulla. Opinnäytetyön lopussa käydään läpi tutkimustuloksia Excel-kaavioiden avulla ja niihin liittyvää pohdintaa.
Tutkimustuloksissa havaittiin, että sosiaalisella medialla on huomattava vaikutus nuorten miesten vaateostopäätöksiin erityisesti ostoprosessin alkuvaiheista aina hankintaan asti. Vaatteista ja vaatebrändeistä haetaan sosiaalisen median avulla muun muassa lisätietoa, kuten arvosteluja, kokemuksia ja kuvia. Lisätietoa etsitään yleensä, kun vaate hankitaan verkkokaupasta. Miehet haluavat sosiaalisen median avulla pääasiassa inspiroitua, pysyä perillä uusista tuotteista ja nähdä vaatteita muiden käyttäjien päällä. Viidesosa miehistä on myös hankkinut vaatteen sosiaalisen median mainoksen ansiosta ja lähes puolet on tehnyt impulsiivisen ostopäätöksen sosiaalisen median takia. Vastaajat keskimäärin itsekin arvioivat sosiaalisen median vaikuttavan suoraan ostopäätöksiin.
Opinnäytetyö on toteutettu syksyllä 2018.
Aiempia aiheeseen liittyviä opinnäytetöitä on tehty esimerkiksi miesten vaateostokäyttäytymisestä, sosiaalisen median vaikutuksesta ostokäyttäytymiseen ja sosiaalisen median mainostamisen vaikutuksesta muotituotteiden ostopäätökseen. Aiemmin ei ole kuitenkaan tehty opinnäytetyötutkimusta, jossa aihe olisi rajattu sosiaaliseen mediaan, pelkästään miehiin kohdistuvaksi ja tutkittu samalla vain ostopäätökseen liittyviä muuttujia.
Olen rajannut teoriaosuuden ja tutkimuksessa tarkemmin tutkittavat sosiaalisen median kanavat YouTubeen, Instagramiin, Facebookiin sekä keskustelupalstoihin ja blogeihin. Tutkimusaineisto kerätään kyselyn avulla. Teoriaosuus keskittyy pitkälti miesten muotiin, muodin digitaaliseen markkinointiin, sosiaaliseen mediaan ja ostokäyttäytymiseen sekä –päätökseen. Teoriassa käydään läpi yleistä asiaa miesten muotiin liittyen, sosiaalista mediaa, vaatehankintaa, aiempia muotitutkimuksia mukaan lukien opinnäytetöitä sekä nettiartikkeleita, jotka perustuvat asiantuntijatietoon.
Empiirisenä tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista kokonaistutkimusta miesten muodista ja pukeutumisesta kiinnostuneille miehille sosiaalisessa verkkosivustossa, Redditissä. Kysely on osoitettu alireddit-osioihin /r/malefashion:iin ja /r/streetwear:iin, joissa keskustellaan muun muassa miesten pukeutumisesta, trendeistä, pukeutumisvinkeistä ja vaateartikkeleista sekä jaetaan omia tyylikuvia. Ryhmät ovat todella aktiivisia ja niillä on yhteensä noin miljoona tilaajaa. Tutkimuskysymykset on muodostettu teoriaosuuden ja aiempien tutkimusten pohjalta. Tutkimus on suoritettu Webropol-kyselyn avulla. Opinnäytetyön lopussa käydään läpi tutkimustuloksia Excel-kaavioiden avulla ja niihin liittyvää pohdintaa.
Tutkimustuloksissa havaittiin, että sosiaalisella medialla on huomattava vaikutus nuorten miesten vaateostopäätöksiin erityisesti ostoprosessin alkuvaiheista aina hankintaan asti. Vaatteista ja vaatebrändeistä haetaan sosiaalisen median avulla muun muassa lisätietoa, kuten arvosteluja, kokemuksia ja kuvia. Lisätietoa etsitään yleensä, kun vaate hankitaan verkkokaupasta. Miehet haluavat sosiaalisen median avulla pääasiassa inspiroitua, pysyä perillä uusista tuotteista ja nähdä vaatteita muiden käyttäjien päällä. Viidesosa miehistä on myös hankkinut vaatteen sosiaalisen median mainoksen ansiosta ja lähes puolet on tehnyt impulsiivisen ostopäätöksen sosiaalisen median takia. Vastaajat keskimäärin itsekin arvioivat sosiaalisen median vaikuttavan suoraan ostopäätöksiin.
Opinnäytetyö on toteutettu syksyllä 2018.