Perehdyttäminen Helsingin kaupungin leikkipuistoissa
Rehmonen, Ville (2018)
Rehmonen, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120920615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120920615
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla Helsingin kaupungin leikkipuistotoiminnan uusien työntekijöiden, sekä heidän perehdyttäjiensä kokemuksia perehdytyksestä. Helsingin kaupungin leikkipuistoissa otettiin syksyllä 2016 käyttöön uusi perehdytyssuunnitelma. Laadukkaasti toteutetulla perehdyttämisellä ja työnopastuksella voidaan vaikuttaa muun muassa työn sujuvuuteen, laatuun ja työturvallisuuteen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa leikkipuistotoiminnalle perehdytyksestä ja tarjota vaihtoehtoja sen kehittämiselle. Työn tilaajana oli Helsingin kaupungin leikkipuistotoiminta.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyössä ovat perehdytys ja työnopastus. Tutkimus toteutettiin E-lomakekyselynä Helsingin kaupungin leikkipuistoissa. Tutkimusaineisto käsittää kahdeksan perehdytetyn, uuden työntekijän vastausta ja viisi perehdyttäjän vastausta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tuloksien mukaan uusien työntekijöiden vastaanottaminen, perehdytys ja vuorovaikutus perehdyttämisessä onnistui hyvin. Uutta perehdytyssuunnitelmaa hyödynnettiin perehdyttämisprosessissa ja se koettiin tärkeäksi apuvälineeksi. Positiivisista tuloksista huolimatta perehdyttämisessä esiintyi kiirettä ja perehdyttämisen laatu oli epätasainen. Leikkipuistotoiminta voisi kehittää ja parantaa perehdytystä panostamalla ajankäytön suunnitteluun ja kiireen poistamiseen. Rauha perehtyä ja perehdyttää voisi parantaa perehdytyksen laatua.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyössä ovat perehdytys ja työnopastus. Tutkimus toteutettiin E-lomakekyselynä Helsingin kaupungin leikkipuistoissa. Tutkimusaineisto käsittää kahdeksan perehdytetyn, uuden työntekijän vastausta ja viisi perehdyttäjän vastausta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tuloksien mukaan uusien työntekijöiden vastaanottaminen, perehdytys ja vuorovaikutus perehdyttämisessä onnistui hyvin. Uutta perehdytyssuunnitelmaa hyödynnettiin perehdyttämisprosessissa ja se koettiin tärkeäksi apuvälineeksi. Positiivisista tuloksista huolimatta perehdyttämisessä esiintyi kiirettä ja perehdyttämisen laatu oli epätasainen. Leikkipuistotoiminta voisi kehittää ja parantaa perehdytystä panostamalla ajankäytön suunnitteluun ja kiireen poistamiseen. Rauha perehtyä ja perehdyttää voisi parantaa perehdytyksen laatua.