Liiketoiminnan kehittäminen segmentoidun asiakasryhmän kautta- Uusi sisältöstrategia verkkoon
Sburatura, Maria (2018)
Sburatura, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120920599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120920599
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä tietty, yritykselle vielä tunnistamaton, asiakasryhmä odottaa yritykseltä ja sen tarjoomasta. Opinnäytetyön tutkimusosassa asiakasryhmää lähestyttiin asiakas-, kumppani- ja kilpailijanäkökulmista. Lähtötilanteessa kohdeyrityksen toimintaa ja sidosryhmiä tutkittiin Business Model Canvas-menetelmän avulla, koska sen avulla hahmottui kokonaiskuva yrityksestä ja sen toiminnasta. Yritys toimii HoReCa-toimialalla Suomessa ja Virossa ja sen toiminta perustuu asiakkaiden toimia helpottavien ratkaisujen, laadukkaiden tuotteiden ja palveluiden tarjontaan. Opinnäytetyön aihe valikoitui yrityksen toiveesta tutkia tätä yritykselle vielä tuntematonta asiakasryhmää sekä heidän odotuksiaan yritykselle. Yritys aikoo hyödyntää saatuja tuloksia uudistuvien verkkosivujensa suunnittelussa ja niiden sisältöjen tuottamisessa ja uusien verkkosivujen toteuttamisessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui neljästä osiosta, joissa esiteltiin asiakas, kumppani ja kilpailija käsitteet. Lisäksi esiteltiin, mitä tämän päivän markkinointi voi olla ja mikä merkitys markkinoinnin tuottaman viestinnän sisällöllä on. Edellisten lisäksi tarkasteltiin asiakkaan, markkinoinnin ja myynnin toimintaa ja keskinäistä suhdetta. Tutkimusmenetelmä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja itse tutkimusaineisto koottiin teemahaastatteluilla. Haastatelta-vat henkilöt ovat alansa ammattilaisia. Haastatteluaineisto oli runsas ja analysoinnin helpottamiseksi se jaettiin neljän teeman mukaan. Haastattelujen sisältö kuvailtiin teemoittain ja elävöitettiin poiminnoilla haastatteluista. Lopuksi teemat koottiin taulukkoon ja niistä tehtiin yhteenvetotaulukot. Esille tulleet teemat tarkasteltiin vielä suhteessa tietoperustaan.
Opinnäytetyön kehittämisosiossa tuotettiin tutkimusosassa kootun tiedon pohjalta asiakasryhmän, ympäristön ja tutkittavan yrityksen vuotta rytmittävä vuosikello. Vuosikellon avulla suunnitellaan aidosti asiakaslähtöistä markkinointia. Vuosikellon teon jälkeen pidettiin toinen työpaja, jossa menetelmästä saatujen tulosten avulla tuotettiin markkinointia varten tehtäviä. Löydetyille tehtäville rakennettiin sisältöpolkuja®, joilla tutkittavan asiakasryhmän toiveisiin ja ajatuksiin pystyttäisiin vastaamaan nimenomaan verkossa tapahtuvaan markkinointiin.
Opinnäytetyö osoittaa, että yrityksen on mahdollista tunnistaa yrityksen eri asiakasryhmät segmentoimalla nämä ja valita näistä yritykselle sopivimmat asiakkuudet ja kumppanuudet. Yrityksen tulee sitouttaa myös oma myyntiorganisaationsa sekä luoda sen toiminnalle prosessit, jotka tukevat asiakaslähtöistä työtä. Yrityksen markkinoinnin, verkossa näkymisen ja sinne tuotettavan sisällön tulee olla valittuja asiakasryhmiä puhuttelevia. Opinnäytetyön tulokset antavat myös muille yrityksille mahdollisuuden nähdä ja suunnitella yritystoimintansa ko-konaisuutena, jossa eri osa-alueet linkittyvät ja vaikuttavat kaikkien osien toimintaan ja toimivuuteen. Tärkeintä on kuitenkin ymmärtää se, että asiakas on kaiken keskiössä ja kaiken toiminnan suunnittelun tulee lähteä tästä näkökulmasta.
Tulevaisuuden kehittämistarpeena nähdään verkkosivujen ja yrityksen verkkokaupan rakenteen kehittäminen saatuja kehitysideoita hyödyntämällä. Verkkosivujen valmistuttua, on nii-den ja markkinoinnin sisältöjen onnistuminen mahdollista mitata google-analysoinnin avulla.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui neljästä osiosta, joissa esiteltiin asiakas, kumppani ja kilpailija käsitteet. Lisäksi esiteltiin, mitä tämän päivän markkinointi voi olla ja mikä merkitys markkinoinnin tuottaman viestinnän sisällöllä on. Edellisten lisäksi tarkasteltiin asiakkaan, markkinoinnin ja myynnin toimintaa ja keskinäistä suhdetta. Tutkimusmenetelmä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja itse tutkimusaineisto koottiin teemahaastatteluilla. Haastatelta-vat henkilöt ovat alansa ammattilaisia. Haastatteluaineisto oli runsas ja analysoinnin helpottamiseksi se jaettiin neljän teeman mukaan. Haastattelujen sisältö kuvailtiin teemoittain ja elävöitettiin poiminnoilla haastatteluista. Lopuksi teemat koottiin taulukkoon ja niistä tehtiin yhteenvetotaulukot. Esille tulleet teemat tarkasteltiin vielä suhteessa tietoperustaan.
Opinnäytetyön kehittämisosiossa tuotettiin tutkimusosassa kootun tiedon pohjalta asiakasryhmän, ympäristön ja tutkittavan yrityksen vuotta rytmittävä vuosikello. Vuosikellon avulla suunnitellaan aidosti asiakaslähtöistä markkinointia. Vuosikellon teon jälkeen pidettiin toinen työpaja, jossa menetelmästä saatujen tulosten avulla tuotettiin markkinointia varten tehtäviä. Löydetyille tehtäville rakennettiin sisältöpolkuja®, joilla tutkittavan asiakasryhmän toiveisiin ja ajatuksiin pystyttäisiin vastaamaan nimenomaan verkossa tapahtuvaan markkinointiin.
Opinnäytetyö osoittaa, että yrityksen on mahdollista tunnistaa yrityksen eri asiakasryhmät segmentoimalla nämä ja valita näistä yritykselle sopivimmat asiakkuudet ja kumppanuudet. Yrityksen tulee sitouttaa myös oma myyntiorganisaationsa sekä luoda sen toiminnalle prosessit, jotka tukevat asiakaslähtöistä työtä. Yrityksen markkinoinnin, verkossa näkymisen ja sinne tuotettavan sisällön tulee olla valittuja asiakasryhmiä puhuttelevia. Opinnäytetyön tulokset antavat myös muille yrityksille mahdollisuuden nähdä ja suunnitella yritystoimintansa ko-konaisuutena, jossa eri osa-alueet linkittyvät ja vaikuttavat kaikkien osien toimintaan ja toimivuuteen. Tärkeintä on kuitenkin ymmärtää se, että asiakas on kaiken keskiössä ja kaiken toiminnan suunnittelun tulee lähteä tästä näkökulmasta.
Tulevaisuuden kehittämistarpeena nähdään verkkosivujen ja yrityksen verkkokaupan rakenteen kehittäminen saatuja kehitysideoita hyödyntämällä. Verkkosivujen valmistuttua, on nii-den ja markkinoinnin sisältöjen onnistuminen mahdollista mitata google-analysoinnin avulla.