Incorporation of Storytelling into a Game Environment
Saikko, Beata (2018)
Saikko, Beata
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120920593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120920593
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyi käsitteisiin, jotka liittyvät tarinankerrontaan ympäristön avulla. Ympäristöt ovat tärkeä osa pelejä. Teknologian kehittyessä keinot, joilla peliartistit voivat kertoa tarinoita, lisääntyvät. Opinnäytetyön päätavoitteena oli oppia, miten toteutetaan kerronnan välittäminen ympäristön kautta eri menetelmiä käyttäen. Tämän opinnäytetyön kaksi pääosaa olivat teoria- ja projektiosat. Projekti tehtiin yhteistyössä Tampereella toimivan pienen videopeliyrityksen Catlandin kanssa.
Teoria käsitteli erilaisia tarinankerrontamenetelmiä ja antoi joitakin esimerkkejä niiden käytöstä eri tilanteissa. Se korosti tutkimuksen ja valokuvaviitteiden tärkeyttä, ja skeeman konseptia käsiteltiin myös. Tämän pohjustuksen jälkeen käytiin teoriassa läpi myös sitä, mitä ympäristö voi paljastaa ja mitä pitäisi ottaa huomioon, jotta tämä onnistuu.
Projekti keskittyi käytännön toteutukseen teorian oppimisesta. 3D-peliympäristö tehtiin Catlandille tulevaan peliin, The Spy Who Shrunk Me. Ympäristön keskipisteenä oli yksi pelin hahmoista, kenraali Bolscotchkovich. Tämän vuoksi tarinankerronnan elementit keskittyivät paljastamaan häntä koskevia asioita. Projektin prosessi dokumentoitiin tutkimuksesta ja suunnittelusta alkaen. Se jatkui mallintamisella ja teksturoinnilla ja päättyi viimeistellyn ympäristön kokoamiseen.
Maya Lt:tä hyödynnettiin 3D-mallinnuksessa ja Blenderiä kangassimulaatioita varten. ProBuilderia käytettiin Unityssä seinien, kattojen, ja lattioiden luomiseen. Digitaaliset maalaukset ja muu 2D-taide tehtiin käyttäen Kritaa. Muut tekstuurit luotiin Substance Painterin avulla, ja kokonaisuus koottiin Unityssä. Tämä opinnäytetyö ei sisältänyt teknisiä ohjeita millekään näistä ohjelmista.
Opinnäytetyössä opittiin erilaisista ympäristön tarinankerronnan menetelmistä. Nähtiin myös, kuinka peliartistit voivat käyttää näitä menetelmiä lisätäkseen syvyyttä ja kerrontaa työhönsä. Havaittiin, että näiden käsitteiden ymmärtämisessä on suurta hyötyä kaikissa vaiheissa ympäristöä luotaessa.
Teoria käsitteli erilaisia tarinankerrontamenetelmiä ja antoi joitakin esimerkkejä niiden käytöstä eri tilanteissa. Se korosti tutkimuksen ja valokuvaviitteiden tärkeyttä, ja skeeman konseptia käsiteltiin myös. Tämän pohjustuksen jälkeen käytiin teoriassa läpi myös sitä, mitä ympäristö voi paljastaa ja mitä pitäisi ottaa huomioon, jotta tämä onnistuu.
Projekti keskittyi käytännön toteutukseen teorian oppimisesta. 3D-peliympäristö tehtiin Catlandille tulevaan peliin, The Spy Who Shrunk Me. Ympäristön keskipisteenä oli yksi pelin hahmoista, kenraali Bolscotchkovich. Tämän vuoksi tarinankerronnan elementit keskittyivät paljastamaan häntä koskevia asioita. Projektin prosessi dokumentoitiin tutkimuksesta ja suunnittelusta alkaen. Se jatkui mallintamisella ja teksturoinnilla ja päättyi viimeistellyn ympäristön kokoamiseen.
Maya Lt:tä hyödynnettiin 3D-mallinnuksessa ja Blenderiä kangassimulaatioita varten. ProBuilderia käytettiin Unityssä seinien, kattojen, ja lattioiden luomiseen. Digitaaliset maalaukset ja muu 2D-taide tehtiin käyttäen Kritaa. Muut tekstuurit luotiin Substance Painterin avulla, ja kokonaisuus koottiin Unityssä. Tämä opinnäytetyö ei sisältänyt teknisiä ohjeita millekään näistä ohjelmista.
Opinnäytetyössä opittiin erilaisista ympäristön tarinankerronnan menetelmistä. Nähtiin myös, kuinka peliartistit voivat käyttää näitä menetelmiä lisätäkseen syvyyttä ja kerrontaa työhönsä. Havaittiin, että näiden käsitteiden ymmärtämisessä on suurta hyötyä kaikissa vaiheissa ympäristöä luotaessa.