Sosiaalinen kuntoutus : Näkökulmia palvelumallin muotoiluun
Paulasaari, Merja (2018)
Paulasaari, Merja
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820583
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena on nostaa esille joitain sosiaalisen kuntoutuksen toimivia käytäntöjä ja luoda yksi sosiaalisen kuntoutuksen palvelumalli. Tavoitteena on luoda malli, jonka kautta voidaan tuottaa asiakkaille sekä intensiivisempää yksilövalmennusta että kevyempää ja yhteisöllisempää palvelua. Tutkimuksessa etsitään vastausta siihen, millaisella palvelulla asiakasta voidaan parhaiten tukea sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa.
Teoriaosuudessa lähestytään sosiaalista kuntoutusta tarkastellen mitä sosiaalinen kuntoutus on, mitä sillä tavoitellaan ja miten sitä toteutetaan. Lisäksi kerrotaan lyhyesti Sosiaalisen kuntoutuksen kehittämishankkeen (SOSKU), Seinäjoen osahankkeen asiakastyöstä. Tutkimusosuudella haettiin tietoa siitä, millaisella palvelulla asiakasta voidaan parhaiten tukea sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa.
Kohderyhmäksi valittiin Seinäjoen osahankkeen asiakkaita (N=19). Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksellinen osuus yhdessä teoreettisen osuuden kanssa pohjustivat sosiaalisen kuntoutuksen palvelumallinnusta.
Tutkimuksen tulokset tukevat teoriapohjaa sosiaalisen kuntoutuksen toteuttamisen keskeisistä elementeistä hyvin vahvasti. Työntekijän ja asiakkaan välisellä luottamuksella, vuorovaikutussuhteella ja kohtaamisella on sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa suuri rooli. Työntekijä ei saa korostaa auktoriteettiasemaansa vaan asiakas on kohdattava tasavertaisena. Palvelun osalta tärkeitä elementtejä olivat myös vapaaehtoisuus, toiminnallisuus ja yhdessä tekeminen. Yllättävän vahvasti esille nousivat huolenpidon ja turvallisuuden tunteen merkitys.
Palvelumalli painottaa toiminnan vapaaehtoisuutta ja asiakaslähtöisyyttä. Palvelumalli kuuluu työn salattuun osuuteen.
Teoriaosuudessa lähestytään sosiaalista kuntoutusta tarkastellen mitä sosiaalinen kuntoutus on, mitä sillä tavoitellaan ja miten sitä toteutetaan. Lisäksi kerrotaan lyhyesti Sosiaalisen kuntoutuksen kehittämishankkeen (SOSKU), Seinäjoen osahankkeen asiakastyöstä. Tutkimusosuudella haettiin tietoa siitä, millaisella palvelulla asiakasta voidaan parhaiten tukea sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa.
Kohderyhmäksi valittiin Seinäjoen osahankkeen asiakkaita (N=19). Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksellinen osuus yhdessä teoreettisen osuuden kanssa pohjustivat sosiaalisen kuntoutuksen palvelumallinnusta.
Tutkimuksen tulokset tukevat teoriapohjaa sosiaalisen kuntoutuksen toteuttamisen keskeisistä elementeistä hyvin vahvasti. Työntekijän ja asiakkaan välisellä luottamuksella, vuorovaikutussuhteella ja kohtaamisella on sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa suuri rooli. Työntekijä ei saa korostaa auktoriteettiasemaansa vaan asiakas on kohdattava tasavertaisena. Palvelun osalta tärkeitä elementtejä olivat myös vapaaehtoisuus, toiminnallisuus ja yhdessä tekeminen. Yllättävän vahvasti esille nousivat huolenpidon ja turvallisuuden tunteen merkitys.
Palvelumalli painottaa toiminnan vapaaehtoisuutta ja asiakaslähtöisyyttä. Palvelumalli kuuluu työn salattuun osuuteen.