Työelämän, oppilaitoksen ja opiskelijan yhteistyön kehittäminen opiskelupäiväkirjan avulla : Yhteistyö puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinnossa
Kilpinen, Ari (2018)
Kilpinen, Ari
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820574
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opiskelupäiväkirjalle tuli selvä tilaus Stadin ammattiopistosta. Ammatillisen koulutuksen reformin myötä opetusalalla alkaa uusien opetusmallien mukainen opettaminen. Ammatillisen koulutuksen reformi pakottaa opettajia kehittämään uusia tapoja opettaa ja tehdä tutkintoja valmiiksi. Tämän kannustama olen lähtenyt työnantajani luvalla kehittämään opiskelupäiväkirjaa.
Työskentelen opettajana kiinteistöalan perusopetuksessa Stadin ammattiopistossa. Minulla on tällä hetkellä ohjauksessa, jopa 60 opiskelijaa. Heistä on valtaosa maahanmuuttajia. Havaitsin jo heti opettamisen aloitettuani, että yhteys ja kommunikointi työnantajiin on heikko. Kun opiskelija menee työharjoitteluun, ei hänelle opeteta niitä asioita, mitä varten hän on sinne harjoitteluun mennyt. Heitä on käytetty esimerkiksi vain pihasiivous hommissa ja siitä ei ole ollut opiskelijalle hyötyä. Tätä varten mietin, että olisi hyvä olla jokin väline, millä saadaan työnantaja opettamaan oikeita asioita. Kun työharjoittelun sopimuksen pohjalle otetaan myös opiskelupäiväkirja, niin työnantaja tavallaan sitoutuu samalla opettamaan työpaikalla ne työt. Tämä tuo siis tasa-arvoa ja oikeudellista turvaa opiskelijalle. Samalla työnantaja tietää selkeästi ne työt mitä hänen kuuluu opettaa. Työnantajan on ollut vaikeaa lukea tutkinnon perusteita Opetushallituksen sivuilta ja sitä kautta arvata, mitä tutkintoon kuuluu. Nyt hän voi suoraan tarkistaa työtehtävät opiskelupäiväkirjasta, johon työtehtävät on eritelty selvästi.
Tutkinnon perusteet, jotka mainitaan opetushallituksen sivulla ovat aivan liian vaikea selkoisia ja on osoittautunut, että niitä on myös erittäin vaikea tulkita. Tämän takia on hyvä, että nyt on selkokielellä kirjoitettu versio tutkintojen perusteista. Näin on kaikkien helpompi ymmärtää, niitä työ tehtäviä mitä tutkinto pitää sisällään. Samoin tutkintojen perusteissa on paljon yhteneväisyyksiä ja avaamalla ne työtehtäviksi, ei tehdä samoja asioita monta kertaa. Tämä helpottaa ja nopeuttaa uuden oppimista.
Tässä opinnäytetyössä olen kehittänyt opiskelupäiväkirjamallin työelämän ja opiskelijan välisen kommunikoinnin helpottamiseen. Työssäni olen käyttänyt kiinteistöalan kirjallisuutta, luodakseni kehitystyölle hyvän pohjan. Työssäni käytän niitä sanoja, jotka liittyvät siihen sanastoon, mitä työelämässä käytetään. Sanastolla on suuri merkitys siinä, että työelämä ja opiskelija pystyvät keskustelemaan samasta asiasta. Kiinteistöalan kirjallisuudella oli siis iso merkitys kehitystyön kannalta.
Opiskelupäiväkirja tulee helpottamaan opiskelijan opiskelua, kun hänellä on selkeästi tiedossa niitä työtehtäviä, mitä hänen tulee tehdä ja hallita eri tutkinnon osissa. Opiskelija ja opettaja voivat päiväkirjan avulla seurata oppimista reaaliajassa. Tämä helpottaa myös opiskelijan ohjaamista osa tutkintojen välillä. Opiskelijalla on opiskelun aikana monia eri opettajia ja heillä on kaikilla käytössä sama yhteinen päiväkirja. Näin he voivat suoraan havaita, mitä osia opiskelijalta puuttuu. Näin opiskelijaa on helpompi ohjata ja hänelle voidaan kohdentaa, juuri niitä opintojen osia, joita häneltä puuttuu. Opiskelupäiväkirja auttaa myös maahanmuuttajia. Heillä on sanavarasto heikko ja he voivat päiväkirjan avulla selvittää työpaikalla, mitä töitä heidän tulee tehdä. Samoin työnantajan on helpompi ohjata heitä, kun on selkeä suunnitelma siitä, mitä työtehtäviä tutkintoon kuuluu.
Opiskelupäiväkirjalle tuli selvä tilaus Stadin ammattiopistosta. Ammatillisen koulutuksen reformin myötä opetusalalla alkaa uusien opetusmallien mukainen opettaminen. Ammatillisen koulutuksen reformi pakottaa opettajia kehittämään uusia tapoja opettaa ja tehdä tutkintoja valmiiksi. Tämän kannustama olen lähtenyt työnantajani luvalla kehittämään opiskelupäiväkirjaa.
Työskentelen opettajana kiinteistöalan perusopetuksessa Stadin ammattiopistossa. Minulla on tällä hetkellä ohjauksessa, jopa 60 opiskelijaa. Heistä on valtaosa maahanmuuttajia. Havaitsin jo heti opettamisen aloitettuani, että yhteys ja kommunikointi työnantajiin on heikko. Kun opiskelija menee työharjoitteluun, ei hänelle opeteta niitä asioita, mitä varten hän on sinne harjoitteluun mennyt. Heitä on käytetty esimerkiksi vain pihasiivous hommissa ja siitä ei ole ollut opiskelijalle hyötyä. Tätä varten mietin, että olisi hyvä olla jokin väline, millä saadaan työnantaja opettamaan oikeita asioita. Kun työharjoittelun sopimuksen pohjalle otetaan myös opiskelupäiväkirja, niin työnantaja tavallaan sitoutuu samalla opettamaan työpaikalla ne työt. Tämä tuo siis tasa-arvoa ja oikeudellista turvaa opiskelijalle. Samalla työnantaja tietää selkeästi ne työt mitä hänen kuuluu opettaa. Työnantajan on ollut vaikeaa lukea tutkinnon perusteita Opetushallituksen sivuilta ja sitä kautta arvata, mitä tutkintoon kuuluu. Nyt hän voi suoraan tarkistaa työtehtävät opiskelupäiväkirjasta, johon työtehtävät on eritelty selvästi.
Tutkinnon perusteet, jotka mainitaan opetushallituksen sivulla ovat aivan liian vaikea selkoisia ja on osoittautunut, että niitä on myös erittäin vaikea tulkita. Tämän takia on hyvä, että nyt on selkokielellä kirjoitettu versio tutkintojen perusteista. Näin on kaikkien helpompi ymmärtää, niitä työ tehtäviä mitä tutkinto pitää sisällään. Samoin tutkintojen perusteissa on paljon yhteneväisyyksiä ja avaamalla ne työtehtäviksi, ei tehdä samoja asioita monta kertaa. Tämä helpottaa ja nopeuttaa uuden oppimista.
Tässä opinnäytetyössä olen kehittänyt opiskelupäiväkirjamallin työelämän ja opiskelijan välisen kommunikoinnin helpottamiseen. Työssäni olen käyttänyt kiinteistöalan kirjallisuutta, luodakseni kehitystyölle hyvän pohjan. Työssäni käytän niitä sanoja, jotka liittyvät siihen sanastoon, mitä työelämässä käytetään. Sanastolla on suuri merkitys siinä, että työelämä ja opiskelija pystyvät keskustelemaan samasta asiasta. Kiinteistöalan kirjallisuudella oli siis iso merkitys kehitystyön kannalta.
Opiskelupäiväkirja tulee helpottamaan opiskelijan opiskelua, kun hänellä on selkeästi tiedossa niitä työtehtäviä, mitä hänen tulee tehdä ja hallita eri tutkinnon osissa. Opiskelija ja opettaja voivat päiväkirjan avulla seurata oppimista reaaliajassa. Tämä helpottaa myös opiskelijan ohjaamista osa tutkintojen välillä. Opiskelijalla on opiskelun aikana monia eri opettajia ja heillä on kaikilla käytössä sama yhteinen päiväkirja. Näin he voivat suoraan havaita, mitä osia opiskelijalta puuttuu. Näin opiskelijaa on helpompi ohjata ja hänelle voidaan kohdentaa, juuri niitä opintojen osia, joita häneltä puuttuu. Opiskelupäiväkirja auttaa myös maahanmuuttajia. Heillä on sanavarasto heikko ja he voivat päiväkirjan avulla selvittää työpaikalla, mitä töitä heidän tulee tehdä. Samoin työnantajan on helpompi ohjata heitä, kun on selkeä suunnitelma siitä, mitä työtehtäviä tutkintoon kuuluu.