Asiakaspalvelun merkitys poliisin työssä ja asiakaspalveluvalmiuksien koulutus Poliisi AMK-tutkinnossa
Salonen, Emma (2018)
Salonen, Emma
Poliisiammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820564
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella asiakaspalvelun merkitystä poliisin työssä ja sen vaikutusta poliisiorganisaatioon. Tämän lisäksi opinnäytetyössä käsitellään Poliisiammattikorkeakoulun tarjoamaa asiakaspalveluvalmiuksien opetusta. Tavoitteena on kartoittaa tämän hetkistä koulutustasoa opiskelijan näkökulmasta ja tarjota kyselyn kautta kehitysehdotuksia koulutukseen.
Työn teoreettinen viitekehys tarkastelee lainsäädännön, ohjeiden ja arvojen kautta poliisin palveluperiaatteita ja niiden merkitystä poliisiorganisaatiolle. Työssä on myös esimerkkien kautta avattu erilaisia tilanteita, joissa asiakaskohtaamisia tapahtuu.
Opinnäytetyö laadittiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Poliisiammattikorkeakoulun kurssille 20163. Kyseinen kurssi aloitti opinnot Poliisi AMK-tutkinnossa elokuussa 2016 ja kyselyhetkellä opinnot olivat kurssilla vielä kesken. Tutkimuksessa kartoitettiin suljettujen sekä avoimien kysymysten kautta, miten Poliisiammattikorkeakoulussa saatu asiakaspalveluopetus valmistaa opiskelijoita työharjoitteluun ja onko koulutuksessa jotain kehitettävää tutkittavan aiheen suhteen. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, vaikuttaako opiskelijan ikä tai sukupuoli vastauksiin.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat toivovat lisää opetusta asiakaspalvelun perusteisiin sekä lisää puhuttamisharjoituksia operatiivisten harjoitusten yhteyteen. Opinnäytetyöhön on laadittu yhteenveto saaduista vastauksista. Opiskelijan ikä tai sukupuoli ei juuri vaikuttanut tuloksiin.
Työn teoreettinen viitekehys tarkastelee lainsäädännön, ohjeiden ja arvojen kautta poliisin palveluperiaatteita ja niiden merkitystä poliisiorganisaatiolle. Työssä on myös esimerkkien kautta avattu erilaisia tilanteita, joissa asiakaskohtaamisia tapahtuu.
Opinnäytetyö laadittiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Poliisiammattikorkeakoulun kurssille 20163. Kyseinen kurssi aloitti opinnot Poliisi AMK-tutkinnossa elokuussa 2016 ja kyselyhetkellä opinnot olivat kurssilla vielä kesken. Tutkimuksessa kartoitettiin suljettujen sekä avoimien kysymysten kautta, miten Poliisiammattikorkeakoulussa saatu asiakaspalveluopetus valmistaa opiskelijoita työharjoitteluun ja onko koulutuksessa jotain kehitettävää tutkittavan aiheen suhteen. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, vaikuttaako opiskelijan ikä tai sukupuoli vastauksiin.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat toivovat lisää opetusta asiakaspalvelun perusteisiin sekä lisää puhuttamisharjoituksia operatiivisten harjoitusten yhteyteen. Opinnäytetyöhön on laadittu yhteenveto saaduista vastauksista. Opiskelijan ikä tai sukupuoli ei juuri vaikuttanut tuloksiin.