Mitäs sitten, jos suuntana on Kaakko? : haastattelututkimus siitä, kuinka Imatran poliisiaseman harjoitteluohjaajat ohjeistavat opiskelijaa työharjoittelun alkuun.
Mäki-Kuhna, Vilma (2018)
Mäki-Kuhna, Vilma
Poliisiammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820556
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia sitä, kuinka Kaakkois-Suomen poliisilaitoksen Imatran poliisiaseman harjoitteluohjaajat ohjeistavat Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijaa työharjoittelun alkuun. Työssä on haettu puolistrukturoidun haastattelun avulla vastauksia neljältä Imatran poliisiaseman harjoitteluohjaajalta etukäteen valikoituneisiin teemoihin, jotka käsittelevät Poliisiammattikorkeakoulun AMK-tutkinnon aikana suoritettavan työharjoittelun alkuun valmistautumista.
Työ on saanut inspiraationsa sen tekijän omakohtaisesta kokemuksesta harjoittelun aloittamisesta ja siihen valmistautumisesta. Työn taustan esittelyn jälkeen on kuvattu työn tutkimusasetelma, aineistonkeruumenetelmät sekä kuinka työhön tarvittavat haastattelut on toteutettu. Lisäksi on kuvattu sitä, minkälaisia teemoja työssä on käsitelty ja millä perusteella kyseiset teemat ovat valikoituneet. Tutkimusasetelman kuvaamisen jälkeen on esitelty sitä, kuinka Poliisiammattikorkeakoulun tutkintosäännön ja opetussuunnitelman mukainen työharjoittelu on toteutettu.
Työssä on avattu tutkimusasetelman mukaisesti suoritettujen haastatteluiden tulokset jokaista käsiteltävää teemaa kohden. Johtopäätöksissä on saatujen vastausten perusteella todettu, että vaikkakin harjoittelija saa koulutuksensa aikana laaja-alaiset valmiudet toimia peruspoliisin työssä jo harjoittelunsa aikana, on olemassa monia työsidonnaisia asioita, joihin ei voi konkreettisesti valmistautua. Joidenkin asioiden vastaan tuleminen työelämässä tulee tiedostaa ajatuksen tasolla ja niiden sattuessa kohdalle toimia niiden toimintamallien mukaan ja niitä työkaluja käyttäen, jotka siihenastinen koulutus on antanut.
Työ on saanut inspiraationsa sen tekijän omakohtaisesta kokemuksesta harjoittelun aloittamisesta ja siihen valmistautumisesta. Työn taustan esittelyn jälkeen on kuvattu työn tutkimusasetelma, aineistonkeruumenetelmät sekä kuinka työhön tarvittavat haastattelut on toteutettu. Lisäksi on kuvattu sitä, minkälaisia teemoja työssä on käsitelty ja millä perusteella kyseiset teemat ovat valikoituneet. Tutkimusasetelman kuvaamisen jälkeen on esitelty sitä, kuinka Poliisiammattikorkeakoulun tutkintosäännön ja opetussuunnitelman mukainen työharjoittelu on toteutettu.
Työssä on avattu tutkimusasetelman mukaisesti suoritettujen haastatteluiden tulokset jokaista käsiteltävää teemaa kohden. Johtopäätöksissä on saatujen vastausten perusteella todettu, että vaikkakin harjoittelija saa koulutuksensa aikana laaja-alaiset valmiudet toimia peruspoliisin työssä jo harjoittelunsa aikana, on olemassa monia työsidonnaisia asioita, joihin ei voi konkreettisesti valmistautua. Joidenkin asioiden vastaan tuleminen työelämässä tulee tiedostaa ajatuksen tasolla ja niiden sattuessa kohdalle toimia niiden toimintamallien mukaan ja niitä työkaluja käyttäen, jotka siihenastinen koulutus on antanut.