Eteläpohjalaisen lähiruoan myynnin edistäminen alueen ravintoloissa : Kyselytutkimus myyntimateriaalin tarpeista
Ylinen, Alisa (2018)
Ylinen, Alisa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620368
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mistä lähtökodista ravitsemisyrityksissä lähdettiin tuotteiden suosittelussa. Tavoitteena oli tuottaa ruokamatkailun kehittämishankkeelle tietoa siitä, millaista tukea ja tukimateriaalia tarjoilijat tarvitsevat myynnin edistämiseksi ravintoloissa. Työn teoriatausta koostuu lähiruoasta, ruokamatkailusta, asiakaspalvelusta ja myyntityöstä ravintolassa.
Opinnäytetyöhön toteutettiin tutkimus, jossa tutkittiin eteläpohjalaisten ravitsemisyritysten myyntityötä ja millaista myyntimateriaalia tarjoilijat kaipaisivat myynnin tueksi. Tutkimus suoritettiin mukavuusotantana (engl. convenience sampling) Etelä-Pohjanmaan alueella sijaitsevista ravitsemisyrityksistä, käyttäen strukturoitua tutkimuslomaketta. Sähköpostiosoitteet saatiin Etelä-Pohjanmaan ravitsemisyritysrekisteristä toimeksiantajan kautta. Kysely lähetettiin 191 sähköpostiosoitteeseen ravitsemispalveluita välittäville yrityksille. Yrityksiä pyydettiin jakamaan kyselyä myyntihenkilökunnalleen.
Vastauksia kyselyyn saatiin 42. Tutkimuksessa saatiin viitteitä siitä, että ravintoloissa tapahtuva myynti ja suosittelu kyllä osataan iästä ja ammatillisesta taustasta huolimatta. Saatiin myös selville, että tietoisuutta lähiruoasta täytyisi lisätä ja, että ravintolahenkilökunta kaipaa myynnin tueksi tilavierailuja ja koulutuksia omissa työyhteisöissään. Työ tehtiin ruokamatkailun kehittämishankkeelle. Opinnäytetyön tavoitteena on kasvattaa lähiruoan myyntiä Etelä-Pohjanmaalla.
Opinnäytetyöhön toteutettiin tutkimus, jossa tutkittiin eteläpohjalaisten ravitsemisyritysten myyntityötä ja millaista myyntimateriaalia tarjoilijat kaipaisivat myynnin tueksi. Tutkimus suoritettiin mukavuusotantana (engl. convenience sampling) Etelä-Pohjanmaan alueella sijaitsevista ravitsemisyrityksistä, käyttäen strukturoitua tutkimuslomaketta. Sähköpostiosoitteet saatiin Etelä-Pohjanmaan ravitsemisyritysrekisteristä toimeksiantajan kautta. Kysely lähetettiin 191 sähköpostiosoitteeseen ravitsemispalveluita välittäville yrityksille. Yrityksiä pyydettiin jakamaan kyselyä myyntihenkilökunnalleen.
Vastauksia kyselyyn saatiin 42. Tutkimuksessa saatiin viitteitä siitä, että ravintoloissa tapahtuva myynti ja suosittelu kyllä osataan iästä ja ammatillisesta taustasta huolimatta. Saatiin myös selville, että tietoisuutta lähiruoasta täytyisi lisätä ja, että ravintolahenkilökunta kaipaa myynnin tueksi tilavierailuja ja koulutuksia omissa työyhteisöissään. Työ tehtiin ruokamatkailun kehittämishankkeelle. Opinnäytetyön tavoitteena on kasvattaa lähiruoan myyntiä Etelä-Pohjanmaalla.