Alice Wikström Museokahvila Vaniljahelmen ydintarinana
Ritola, Anna (2018)
Ritola, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620360
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Museokahvila Vaniljahelmelle. Opinnäytetyö oli tapaustutkimus. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Museokahvila Vaniljahelmen myyntiä ja markkinointia tarinallistamalla. Tarinallistaminen keskittyy palvelukokemuksen luomiseen, elämyksen tuottamiseen, arvon lisäämiseen ja kilpailijoista erottautumiseen, ja se hyödyntää draamallisen ja fiktiivisen tarinankerronnan keinoja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa Museokahvila Vaniljahelmelle sopiva ruokatuotteen tarina. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli, miten luoda tarinan hahmosta, Alice Wikströmistä, ruokatarina. Työn teoriaosuudessa esiteltiin Museokahvila Vaniljahelmen lisäksi keskeisimmät ilmiöt ruoka- ja kulttuurimatkailijaprofiileissa Hämeessä, asiakaskokemuksen ja elämyksen muodostuminen sekä tarina, tarinankerronta ja tarinallistaminen.
Opinnäytetyössä käytettiin Anne Kalliomäen tarinallistamisen prosessia. Prosessi koostuu kolmesta vaiheista, jotka ovat tarinaidentiteetin tunnistaminen, palveluympäristön suunnitteleminen tarinaa tukevaksi ja tarinan käsikirjoittaminen. Opinnäytetyö rajautuu palvelun käsikirjoittamiseen. Vaniljahelmen tarinaidentiteetti tunnistettiin kyselytutkimuksen, yrittäjän haastattelun ja kahden työpajan tuloksena. Menetelminä kyselytutkimus on kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä ja haastattelu kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä.
Tutkimuksen tuloksena tarinoiden ytimeen tuli Visavuoressa asunut kuvanveistäjän puoliso Alice Wikström. Työn tuloksena luotiin yrityksen ydintarina ja ruokatuotteen tarina Alice Wikströmistä sekä tarinaidentiteetin käsikirjan ensimmäinen versio. Yritys pystyy hyödyntämään näitä kaikkia jatkaessaan työtä tarinoiden parissa niin halutessaan. Jos yritys ottaa tarinat käyttöön, olisi tarinan taloudellisia hyötyjä seurattava.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa Museokahvila Vaniljahelmelle sopiva ruokatuotteen tarina. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli, miten luoda tarinan hahmosta, Alice Wikströmistä, ruokatarina. Työn teoriaosuudessa esiteltiin Museokahvila Vaniljahelmen lisäksi keskeisimmät ilmiöt ruoka- ja kulttuurimatkailijaprofiileissa Hämeessä, asiakaskokemuksen ja elämyksen muodostuminen sekä tarina, tarinankerronta ja tarinallistaminen.
Opinnäytetyössä käytettiin Anne Kalliomäen tarinallistamisen prosessia. Prosessi koostuu kolmesta vaiheista, jotka ovat tarinaidentiteetin tunnistaminen, palveluympäristön suunnitteleminen tarinaa tukevaksi ja tarinan käsikirjoittaminen. Opinnäytetyö rajautuu palvelun käsikirjoittamiseen. Vaniljahelmen tarinaidentiteetti tunnistettiin kyselytutkimuksen, yrittäjän haastattelun ja kahden työpajan tuloksena. Menetelminä kyselytutkimus on kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä ja haastattelu kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä.
Tutkimuksen tuloksena tarinoiden ytimeen tuli Visavuoressa asunut kuvanveistäjän puoliso Alice Wikström. Työn tuloksena luotiin yrityksen ydintarina ja ruokatuotteen tarina Alice Wikströmistä sekä tarinaidentiteetin käsikirjan ensimmäinen versio. Yritys pystyy hyödyntämään näitä kaikkia jatkaessaan työtä tarinoiden parissa niin halutessaan. Jos yritys ottaa tarinat käyttöön, olisi tarinan taloudellisia hyötyjä seurattava.