Nuorten ostokäyttäytyminen verkossa
M'sakni, Nivin (2018)
M'sakni, Nivin
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620352
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata nuorten ostokäyttäytymistä verkossa. Tutkimuksen tavoitteena pyrittiin selvittämään, miten nuorten ostokäyttäytyminen näkyy verkossa ja mitkä tekijät ovat saaneet nuoret verkkoon tekemään verkko-ostoja.
Verkkokauppa on laajentunut paljon viime vuosina ja verkko-osto on ollut nuorten kovassa suosiossa. Sähköinen kaupankäynti on tehnyt elämästä yksinkertaisen ja innovatiivisen. Kuluttajien käyttäytyminen verkkokaupoissa eroaa fyysisistä markkinoista, niin että hänellä on oikeus tutustua tuotteisiin.
Opinnäytetyön teoreettinen osio käsittelee kuluttajan ostoprosessia ja ostokäyttäytymistä, sekä erityisesti nuorten ostokäyttäytymistä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen ja se toteutettiin kevään 2018 aikana. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat alle 30-vuotiaat nuoret. Kyselytutkimus laadittiin Webropol-ohjelman avulla, joka jaettiin Facebookissa kolmeen ryhmään: verkkokauppiaat, Wish/Aliexpress/Ebay (Finland) sekä Girl Talk, Fin. Vastanneita oli 303 kappaletta. Tutkimustulokset analysoitiin Webropol -ohjelmiston sekä Microsoft Office Excel-ohjelmalla, jonka avulla tehtiin vastauksista erilaisia kaavioita ja diagrammeja.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan nuoret ovat ahkeria verkkokaupan käyttäjiä ja ostavat runsaasti verkkokaupasta jopa viikoittain. Tulosten mukaan verkkokauppoja suosittiin helppouden, maailmanlaajuisen valikoiman, kohtuullisen edullisuuden sekä monipuolisten maksuvaihtoehtojen takia. Kuluttajat suosivat edelleen myös kivijalkamyymälöitä. Kuluttajat pitävät tärkeänä sitä, että tuote nähdään konkreettisesti. Samalla tuetaan kivijalkamyymälöitä sekä työntekijöitä.
Verkkokauppa on laajentunut paljon viime vuosina ja verkko-osto on ollut nuorten kovassa suosiossa. Sähköinen kaupankäynti on tehnyt elämästä yksinkertaisen ja innovatiivisen. Kuluttajien käyttäytyminen verkkokaupoissa eroaa fyysisistä markkinoista, niin että hänellä on oikeus tutustua tuotteisiin.
Opinnäytetyön teoreettinen osio käsittelee kuluttajan ostoprosessia ja ostokäyttäytymistä, sekä erityisesti nuorten ostokäyttäytymistä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen ja se toteutettiin kevään 2018 aikana. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat alle 30-vuotiaat nuoret. Kyselytutkimus laadittiin Webropol-ohjelman avulla, joka jaettiin Facebookissa kolmeen ryhmään: verkkokauppiaat, Wish/Aliexpress/Ebay (Finland) sekä Girl Talk, Fin. Vastanneita oli 303 kappaletta. Tutkimustulokset analysoitiin Webropol -ohjelmiston sekä Microsoft Office Excel-ohjelmalla, jonka avulla tehtiin vastauksista erilaisia kaavioita ja diagrammeja.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan nuoret ovat ahkeria verkkokaupan käyttäjiä ja ostavat runsaasti verkkokaupasta jopa viikoittain. Tulosten mukaan verkkokauppoja suosittiin helppouden, maailmanlaajuisen valikoiman, kohtuullisen edullisuuden sekä monipuolisten maksuvaihtoehtojen takia. Kuluttajat suosivat edelleen myös kivijalkamyymälöitä. Kuluttajat pitävät tärkeänä sitä, että tuote nähdään konkreettisesti. Samalla tuetaan kivijalkamyymälöitä sekä työntekijöitä.