Vilken betydelse har en celebriteten för ett företag i marknadsföringssyfte
Blomqvist, Oskar; Lindblom, Jesper (2018)
Blomqvist, Oskar
Lindblom, Jesper
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520340
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo yrityksistä, jotka käyttävät julkisuuden henkilöitä mainonnassa. Isot yritykset, joilla on vahvat tuotemerkit, käyttävät usein julkisuuden henkilöitä mainonnassa. Tämä on jo kauan ollut tavallinen ilmiö ympäri maailmaa ja erityisesti edelläkävijämaa Yhdysvalloissa. Aiomme ottaa selvää siitä miksi ja millä tavoin, suomalaisilla markkinoilla käytetään julkisuuden henkilöitä markkinoinnissa. Teemme tätä siksi, että Suomessa tämä markkinointi-ilmiö on vielä aika uusi, mutta jatkuvasti kasvava markkinointitapa. Teoriaosuudessa tarkastellaan tuotemerkkejä läpikotoisin sekä myös julkisuuden henkilöitä markkinoinnissa sekä mainonnassa. Koska julkisuuden henkilöitä käytetään mainonnassa, missä hän toimii yhtenä kasvona maailmalle, on tärkeää että julkisuuden henkilöllä on sama ymmärrys ja näkemys, sekä sama arvostus tuotemerkkiä kohtaan, kuin itse yrityksellä. Syy tähän on se, että julkisuuden henkilön tarkoitus on antaa samanlaisen kuva maailmalle, kuin hänen mainostamansa yrityksen. Empiirisessä osassa käsitellään yrityksiä suomalaisilla markkinoilla ja sitä, miten ja miksi he ovat päätyneet käyttämään juuri heidän julkisuuden henkilöä heidän tuotemerkilleen, ja miten ilmiö on vaikuttanut tuotemerkkiin kampanjan jälkeen. Aiheen teorian, ja yritysten kanssa käytyjen haastatteluiden perusteella, pääsemme johtopäätökseen, että kun käytetään julkisuuden henkilöä markkinoinnissa, on tärkeää noudattaa tiettyjä puitteita, vaikka aiheen markkinat muuttuvat. Kampanjoiden rakentaminen toimii Suomessa samoin kuin koko maailmassa, vain pienemmässä mittakaavassa.