Mobiilipankkien ja niiden tunnuslukusovelluksien vertailu
Niittynen, Saara (2018)
Niittynen, Saara
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520317
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena on löytää kolmen eri pankin joukosta parhain pankki, joka tarjoaa käyttäjälleen parhaimman kokemuksen ja valikoiman. Alatavoitteena on eri mobiilipankkien vertailut. Pankit, jotka valittiin tutkimukseen ovat: Säästöpankki, Nordea ja Osuuspankki.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus muodostuu digitalisaatiosta, asiakaskokemuksesta digiaikana sekä pankkitoiminnan kehityksestä. Myös eri mobiilipankeista ja niiden tunnuslukusovelluksista on tehty oma kappaleensa. Digitaalisuus on nykypäivää jokaisella arjessa ja pankit ovat suuressa murroksessa tällä hetkellä, joten aihevalinta on ajankohtainen.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja materiaali sekä mielipiteet kerättiin haastattelujen avulla. Tutkimus sisälsi yhteensä seitsemän haastateltavaa. Haastattelu toteutettiin teemahaastattelulla, jossa haastateltaville oli määritelty tietyt teemat haastattelun aikana. Vastauksien avulla selvitettiin, mikä pankeista tarjosi kattavammin, miellyttävimmän ja nopeimman mobiilipankin ja missä pankissa olisi parantamisen varaa.
Tutkimuksesta selvisi, että kolmesta eri pankista Nordea vei voiton kokonaisuudessaan selvällä erolla. Nordean mobiilipankki oli haastateltavien mielestä turvallinen, ulkoasultaan miellyttävä, kirjautuminen oli vaivatonta sekä mobiilipankki tarjosi kattavimman valikoiman. Nykyaikana on hyvin tärkeää, että kaikki toimivat asiakkaan haluamalla tavalla. Asiakaskokemus on myös mobiilipankin idean ydin.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus muodostuu digitalisaatiosta, asiakaskokemuksesta digiaikana sekä pankkitoiminnan kehityksestä. Myös eri mobiilipankeista ja niiden tunnuslukusovelluksista on tehty oma kappaleensa. Digitaalisuus on nykypäivää jokaisella arjessa ja pankit ovat suuressa murroksessa tällä hetkellä, joten aihevalinta on ajankohtainen.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja materiaali sekä mielipiteet kerättiin haastattelujen avulla. Tutkimus sisälsi yhteensä seitsemän haastateltavaa. Haastattelu toteutettiin teemahaastattelulla, jossa haastateltaville oli määritelty tietyt teemat haastattelun aikana. Vastauksien avulla selvitettiin, mikä pankeista tarjosi kattavammin, miellyttävimmän ja nopeimman mobiilipankin ja missä pankissa olisi parantamisen varaa.
Tutkimuksesta selvisi, että kolmesta eri pankista Nordea vei voiton kokonaisuudessaan selvällä erolla. Nordean mobiilipankki oli haastateltavien mielestä turvallinen, ulkoasultaan miellyttävä, kirjautuminen oli vaivatonta sekä mobiilipankki tarjosi kattavimman valikoiman. Nykyaikana on hyvin tärkeää, että kaikki toimivat asiakkaan haluamalla tavalla. Asiakaskokemus on myös mobiilipankin idean ydin.