Markkinointiviestintäsuunnitelma sosiaalisessa mediassa: Case VohveliParatiisi
Parviainen, Mira (2018)
Parviainen, Mira
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520280
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään markkinointiviestinnän toteuttamista sosiaalisessa mediassa eli somessa. Työ sisältää teoriaosuuden, jossa käydään läpi markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa. Työn toinen osa on toiminnallinen, joka toteutettiin toimeksiantajalle VohveliParatiisille. Toimeksiantaja on toimintaansa aloittava perheyritys, joka oli juuri perustettu ennen opinnäytetyön aloittamista. Yrityksen toiminta keskittyy pääasiassa makeiden ja suolaisten vohveliannoksien tarjoamiseen. Yrityksen omistajilla ei ollut aikaisempaa kokemusta markkinointiviestinnästä tai markkinoinnista. Markkinointiviestintäsuunnitelma oli täten erittäin tarpeellinen.
Suunnitelman tavoitteena oli rakentaa toimintaansa aloittavalle yritykselle brändiä sekä saada kannattava markkina-asema. Toimeksiantaja toimi kesäsesongin ajan irrallisella kioskitoimipisteellä. Suunnitelmaa noudattamalla tavoitteena oli saada kannattava toiminta, jota voi mahdollisesti jatkaa ympärivuotisessa sisäliiketilassa. Tähän tavoitteen saavuttamiseen tarvittiin näkyvyyttä ja tunnettavuutta sekä vakio asiakaskuntaa.
Opinnäytetyön teoriaosuuteen on otettu vain työtä koskevat käsitteet ja aiheet. Teoria johdattaa lukijan markkinointiviestinnän ja sosiaalisen median maailmaan. Teoriaosuudessa myös perustellaan markkinointiviestinnän suunnitelmallisuuden tärkeyttä sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuus etenee johdonmukaisesti alkaen markkinointiviestinnän määritelmästä sen keinoihin ja suunnitelman rakentamiseen. Toinen osa teoriasta pureutuu sosiaaliseen mediaan ja mitä markkinointiviestintä tarkoittaa siellä. Sosiaalisen median osuudessa käydään läpi yleisesti somea ja kuinka siellä toteutetaan asiakkaita kiinnostavaa sisältöä.
Toiminnallinen osuus on toimeksiantajalle rakennettu markkinointiviestintäsuunnitelma sosiaaliseen mediaan. Suunnitelmaa varten tehtiin kaksi haastattelua toimeksiantajille. Haastatteluiden avulla saatiin toimeksiantajalta aineistoa heidän näköisen suunnitelman rakentamiseen. Niillä kerättiin tietoa yrityksen nykytilasta, tarpeista ja toiveista. Markkinointiviestintäsuunnitelman rakentamiseen käytettiin tekijän omaa osaamista sekä tukena kirjallisuutta. Suunnitelma rakennettiin auttamaan toimeksiantajaa saavuttamaan tavoitteensa.
Suunnitelman tavoitteena oli rakentaa toimintaansa aloittavalle yritykselle brändiä sekä saada kannattava markkina-asema. Toimeksiantaja toimi kesäsesongin ajan irrallisella kioskitoimipisteellä. Suunnitelmaa noudattamalla tavoitteena oli saada kannattava toiminta, jota voi mahdollisesti jatkaa ympärivuotisessa sisäliiketilassa. Tähän tavoitteen saavuttamiseen tarvittiin näkyvyyttä ja tunnettavuutta sekä vakio asiakaskuntaa.
Opinnäytetyön teoriaosuuteen on otettu vain työtä koskevat käsitteet ja aiheet. Teoria johdattaa lukijan markkinointiviestinnän ja sosiaalisen median maailmaan. Teoriaosuudessa myös perustellaan markkinointiviestinnän suunnitelmallisuuden tärkeyttä sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuus etenee johdonmukaisesti alkaen markkinointiviestinnän määritelmästä sen keinoihin ja suunnitelman rakentamiseen. Toinen osa teoriasta pureutuu sosiaaliseen mediaan ja mitä markkinointiviestintä tarkoittaa siellä. Sosiaalisen median osuudessa käydään läpi yleisesti somea ja kuinka siellä toteutetaan asiakkaita kiinnostavaa sisältöä.
Toiminnallinen osuus on toimeksiantajalle rakennettu markkinointiviestintäsuunnitelma sosiaaliseen mediaan. Suunnitelmaa varten tehtiin kaksi haastattelua toimeksiantajille. Haastatteluiden avulla saatiin toimeksiantajalta aineistoa heidän näköisen suunnitelman rakentamiseen. Niillä kerättiin tietoa yrityksen nykytilasta, tarpeista ja toiveista. Markkinointiviestintäsuunnitelman rakentamiseen käytettiin tekijän omaa osaamista sekä tukena kirjallisuutta. Suunnitelma rakennettiin auttamaan toimeksiantajaa saavuttamaan tavoitteensa.