Modulaarisen tarinankerronnan haasteet videopelien kehityksessä
Karhunen, Aku (2018)
Karhunen, Aku
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520228
Tiivistelmä
Vaikka videopelit voidaan nähdä haasteellisena tarinankerronnan mediana klassisen tarinankerronnan näkökulmasta, ovat ne samalla potentiaalisin interaktiivisen tarinankerronnan media. Modulaarinen tarinankerronta on videopelejä varten kehitetty tarinankerronnan paradigma, jolla pyritään häivyttämään todellisuuden rajapintaa mahdollistaen kokijan uppoutumisen pelimaailmaan kokonaisvaltaisesti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia modulaarisen tarinankerronnan muotoa ja mitä haasteita sen käyttämiseen liittyy osana videopelien kehitystä. Tutkimukselle asetettu tutkimuskysymys oli: mitkä ovat keskeisimmät haasteet modulaarisen tarinankerronnan käytössä osana videopelien kehitystä?
Työn viitekehyksessä pohjustettiin tutkimusta lyhyellä katsauksella tarinankerronnan historiaan ja klassisen tarinankerronnan malleihin. Viitekehyksessä myös esiteltiin yleisimmin käytetyt tarinankerronnan muodot ja modulaarisen tarinankerronnan perusajatus.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa tutkittiin yhtä modulaarista järjestelmää. Modulaariseen tarinankerrontaan liittyvän suppean aineiston johdosta tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä.
Tutkimuksessa selvisi, että toiminnallisen tarinankerronnan muotona modulaarisen tarinankerronnan on pohjauduttava uskottaviin ihmistunteisiin ja realistiseen sosiaalisen kanssakäymisen stimulointiin. Modulaariseen muotoon rakennetun pelin elementit on myös oltava dynaamisesti yhteydessä toisiinsa. Suurimmiksi haasteiksi modulaarisen tarinankerronnan muodon käyttämisessä osoittautuivat erittäin haastavat kehitystyön vaatimukset.
Vaikka modulaarinen tarinankerronta voidaan nähdä haasteellisena tarinankerronnan muotona pelinkehityksen näkökulmasta, voi pelialan kehittyminen luoda puitteet sen käyttämiseen tulevaisuudessa. Mahdolliset jatkotutkimusaiheet voisivat liittyä tutkimuksessa esitettyjen haasteiden ratkaisemiseen esimerkiksi järjestelmäsuunnittelun tai teknologian avulla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia modulaarisen tarinankerronnan muotoa ja mitä haasteita sen käyttämiseen liittyy osana videopelien kehitystä. Tutkimukselle asetettu tutkimuskysymys oli: mitkä ovat keskeisimmät haasteet modulaarisen tarinankerronnan käytössä osana videopelien kehitystä?
Työn viitekehyksessä pohjustettiin tutkimusta lyhyellä katsauksella tarinankerronnan historiaan ja klassisen tarinankerronnan malleihin. Viitekehyksessä myös esiteltiin yleisimmin käytetyt tarinankerronnan muodot ja modulaarisen tarinankerronnan perusajatus.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa tutkittiin yhtä modulaarista järjestelmää. Modulaariseen tarinankerrontaan liittyvän suppean aineiston johdosta tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä.
Tutkimuksessa selvisi, että toiminnallisen tarinankerronnan muotona modulaarisen tarinankerronnan on pohjauduttava uskottaviin ihmistunteisiin ja realistiseen sosiaalisen kanssakäymisen stimulointiin. Modulaariseen muotoon rakennetun pelin elementit on myös oltava dynaamisesti yhteydessä toisiinsa. Suurimmiksi haasteiksi modulaarisen tarinankerronnan muodon käyttämisessä osoittautuivat erittäin haastavat kehitystyön vaatimukset.
Vaikka modulaarinen tarinankerronta voidaan nähdä haasteellisena tarinankerronnan muotona pelinkehityksen näkökulmasta, voi pelialan kehittyminen luoda puitteet sen käyttämiseen tulevaisuudessa. Mahdolliset jatkotutkimusaiheet voisivat liittyä tutkimuksessa esitettyjen haasteiden ratkaisemiseen esimerkiksi järjestelmäsuunnittelun tai teknologian avulla.