Kollegasta esimieheksi
Koppel, Paula (2018)
Koppel, Paula
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520198
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä haetaan ratkaisuja esimiestyöhön ja johtamiseen, sekä työkaluja haasteiden ratkomiseksi. Tutkimuskysymys pyrkii vastaamaan kysymykseen; minkälaisia haasteita ja mahdollisuuksia kollegasta esimieheksi etenevä henkilö kokee edetessään esimieheksi omassa työyhteisössään.
Opinnäytetyön tavoitteena on myös saada käsitys, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia kollegoiden joukosta esimieheksi valittu henkilö kokee organisaatiossa.
Tietoperusta on koottu esimiehen roolista, vuorovaikutuksesta työyhteisössä ja organisaation sisäisestä rekrytoinnista.
Tutkimus on toteutettu käyttämällä laadullista, eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyötä varten on haastateltu kolmea esimiestä, jotka ovat edenneet esimiestehtäviin organisaation sisältä. Esimiehet kertovat haasteista, joita on kohdattu siirtymisvaiheessa kollegasta esimieheksi, sekä siirtymisvaiheen jälkeisistä kokemuksista. Esimiehet kertovat, miten urakehitys on vaikuttanut työyhteisöön ja miten ovat ottaneet uuden johtaja roolin vastaan.
Tutkimustuloksissa käy ilmi, että esimiehen rooli on lähellä tiimiä ja osana sitä. Organisaation sisältä valikoituvat osaavat henkilöt esimiestehtäviin. Esimiehet tukevat alaisia onnistumisissa, mutta kollegasta esimieheksi siirtyessä esiintyy roolikateutta. Esimies valvoo työntekoa ja luottaa alaisiinsa.
Johtopäätöksissä tarkastelen opinnäytetyön kokonaisuutta tutkimustulosten ja tietoperustan pohjalta esimiehen mahdollisuuksia ja haasteita.
Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa esimiestyössä. Tutkimuksessa saadut tulokset osoittavat millaisia työkaluja esimiehellä on henkilöstön johtamiseen ja haasteiden ratkaisuun.
Organisaatiot, sekä esimiehet voivat hyödyntää tutkimuksen tuloksia organisaation sisäisessä rekrytoinnissa. Tutkimustuloksissa ilmeni positiivinen vaikutus työyhteisössä organisaation sisäisessä rekrytoinnissa.
Opinnäytetyön tavoitteena on myös saada käsitys, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia kollegoiden joukosta esimieheksi valittu henkilö kokee organisaatiossa.
Tietoperusta on koottu esimiehen roolista, vuorovaikutuksesta työyhteisössä ja organisaation sisäisestä rekrytoinnista.
Tutkimus on toteutettu käyttämällä laadullista, eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyötä varten on haastateltu kolmea esimiestä, jotka ovat edenneet esimiestehtäviin organisaation sisältä. Esimiehet kertovat haasteista, joita on kohdattu siirtymisvaiheessa kollegasta esimieheksi, sekä siirtymisvaiheen jälkeisistä kokemuksista. Esimiehet kertovat, miten urakehitys on vaikuttanut työyhteisöön ja miten ovat ottaneet uuden johtaja roolin vastaan.
Tutkimustuloksissa käy ilmi, että esimiehen rooli on lähellä tiimiä ja osana sitä. Organisaation sisältä valikoituvat osaavat henkilöt esimiestehtäviin. Esimiehet tukevat alaisia onnistumisissa, mutta kollegasta esimieheksi siirtyessä esiintyy roolikateutta. Esimies valvoo työntekoa ja luottaa alaisiinsa.
Johtopäätöksissä tarkastelen opinnäytetyön kokonaisuutta tutkimustulosten ja tietoperustan pohjalta esimiehen mahdollisuuksia ja haasteita.
Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa esimiestyössä. Tutkimuksessa saadut tulokset osoittavat millaisia työkaluja esimiehellä on henkilöstön johtamiseen ja haasteiden ratkaisuun.
Organisaatiot, sekä esimiehet voivat hyödyntää tutkimuksen tuloksia organisaation sisäisessä rekrytoinnissa. Tutkimustuloksissa ilmeni positiivinen vaikutus työyhteisössä organisaation sisäisessä rekrytoinnissa.