Tilannetietoisuuden muodostaminen lentoaseman poikkeustilanteissa
Nikkinen, Teemu (2018)
Nikkinen, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520193
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia tilannetietoisuuden muodostamista Helsinki-Vantaan lentoaseman poikkeustilanteissa. Teknologian nopea kehitys antaa paljon uusia mahdollisuuksia informaation välittämiseen, mutta teknologian tulee ensisijaisesti tukea ihmisten toimintaa turvallisuuskriittisissä toiminnoissa. Työn tavoitteena on tutkia poikkeustilanneorganisaation informaatioketjun toimintaa ihmisten näkökulmasta ja selvittää voidaanko informaation välittämistä parantaa teknologian avulla.
Helsinki-Vantaan lentoasema on osa Suomen kriittistä infrastruktuuria ja poikkeustilanteiden vaikuttavuus saattaa olla merkittävä. Poikkeustilanteiden aikana informaation jakaminen tapahtuu tilannekuvajärjestelmän avulla. Tilannekuvajärjestelmä vaatii luotettavat verkkoyhteydet. Poikkeustilanteen sijainti saattaa olla kiinteiden verkkoyhteyksien ulottumattomissa, jolloin informaation välittämisessä hyödynnetään mobiiliverkkoja. Helsinki-Vantaan lentoasemalla on käytössä yksityinen mobiiliverkko. Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena on tutkia yksityisen mobiiliverkon soveltuvuutta osaksi tilannekuvajärjestelmää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta osa-alueesta. Teoreettinen viitekehys pohjautuu pääasiassa tutkimuksiin, jotka käsittelevät ihmisten toimintaa poikkeustilanteissa. Tilannetietoisuuden muodostaminen, päätöksenteko ja ihmisen kuormittuminen ovat tärkeässä roolissa poikkeustilanteiden aikana. Teknisessä osuudessa tutkitaan yksityisen mobiiliverkon toimintaa ja mahdollisuuksia toimia osana tilannekuvajärjestelmää. Opinnäytetyötä varten on tehty kahdenlaisia haastatteluja. Yksityisen mobiiliverkkoihin liittyvien haastatteluiden tarkoituksena oli kartoittaa teknologisia mahdollisuuksia ja verkon käyttökokemuksia muissa toiminnoissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Tutkimuksen analyysiosuuteen liittyvät haastattelut tehtiin Helsinki-Vantaan lentoaseman poikkeustilanneorganisaation eri tasoilla työskenteleville henkilöille. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää henkilöiden tilannetietoisuuden muodostamista, kuormittumista ja päätöksentekoa poikkeustilanteiden aikana.
Johtopäätös tehtyjen haastattelujen perusteella on, että poikkeustilanneorganisaation informaatioketjuun kohdistuu häiriötekijöitä, jotka vaikeuttavat henkilöiden tilannetietoisuuden muodostamista. Haastateltavat esittivät myös tarpeen tilannekuvajärjestelmän laajentamiselle. Tutkimuksissa selvisi myös, että yksityisen mobiiliverkon avulla voidaan tuottaa riittävän luotettavat yhteydet tilannepaikalta. Kehitysehdotuksena on esitetty malli, joka täydentää olemassa olevaa tilannekuvajärjestelmää reaaliaikaisen videokuvan avulla. Jatkokehitysehdotuksina on esitetty lisätutkimuksia yksityisen mobiiliverkon hyödyntämiseen turvallisuuskriittisissä toiminnoissa sekä harjoittelun suunnittelua ja lisäämistä operatiivisen toiminnan parantamiseksi poikkeustilanteissa.
Helsinki-Vantaan lentoasema on osa Suomen kriittistä infrastruktuuria ja poikkeustilanteiden vaikuttavuus saattaa olla merkittävä. Poikkeustilanteiden aikana informaation jakaminen tapahtuu tilannekuvajärjestelmän avulla. Tilannekuvajärjestelmä vaatii luotettavat verkkoyhteydet. Poikkeustilanteen sijainti saattaa olla kiinteiden verkkoyhteyksien ulottumattomissa, jolloin informaation välittämisessä hyödynnetään mobiiliverkkoja. Helsinki-Vantaan lentoasemalla on käytössä yksityinen mobiiliverkko. Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena on tutkia yksityisen mobiiliverkon soveltuvuutta osaksi tilannekuvajärjestelmää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta osa-alueesta. Teoreettinen viitekehys pohjautuu pääasiassa tutkimuksiin, jotka käsittelevät ihmisten toimintaa poikkeustilanteissa. Tilannetietoisuuden muodostaminen, päätöksenteko ja ihmisen kuormittuminen ovat tärkeässä roolissa poikkeustilanteiden aikana. Teknisessä osuudessa tutkitaan yksityisen mobiiliverkon toimintaa ja mahdollisuuksia toimia osana tilannekuvajärjestelmää. Opinnäytetyötä varten on tehty kahdenlaisia haastatteluja. Yksityisen mobiiliverkkoihin liittyvien haastatteluiden tarkoituksena oli kartoittaa teknologisia mahdollisuuksia ja verkon käyttökokemuksia muissa toiminnoissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Tutkimuksen analyysiosuuteen liittyvät haastattelut tehtiin Helsinki-Vantaan lentoaseman poikkeustilanneorganisaation eri tasoilla työskenteleville henkilöille. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää henkilöiden tilannetietoisuuden muodostamista, kuormittumista ja päätöksentekoa poikkeustilanteiden aikana.
Johtopäätös tehtyjen haastattelujen perusteella on, että poikkeustilanneorganisaation informaatioketjuun kohdistuu häiriötekijöitä, jotka vaikeuttavat henkilöiden tilannetietoisuuden muodostamista. Haastateltavat esittivät myös tarpeen tilannekuvajärjestelmän laajentamiselle. Tutkimuksissa selvisi myös, että yksityisen mobiiliverkon avulla voidaan tuottaa riittävän luotettavat yhteydet tilannepaikalta. Kehitysehdotuksena on esitetty malli, joka täydentää olemassa olevaa tilannekuvajärjestelmää reaaliaikaisen videokuvan avulla. Jatkokehitysehdotuksina on esitetty lisätutkimuksia yksityisen mobiiliverkon hyödyntämiseen turvallisuuskriittisissä toiminnoissa sekä harjoittelun suunnittelua ja lisäämistä operatiivisen toiminnan parantamiseksi poikkeustilanteissa.