Savonlinnan kansainvälisen luontoelokuvafestivaalin markkinoinnin näkyvyys paikallisille
Pajunen, Essi (2018)
Pajunen, Essi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520161
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Savonlinnan kansainvälisen luontoelokuvafestivaalin markkinointi näkyy paikallisille Savonlinnan alueella. Toimeksiantajan Savonlinnan kansainvälisen luontoelokuvafestivaalin haasteena on ollut houkutella lähiseudun asukkaita tapahtuman pariin. Tavoitteena oli tuottaa tapahtumanjärjestäjille uutta näkökulmaa siitä, miten luontoelokuvafestivaali saisi enemmän näkyvyyttä paikallisten keskuudessa sekä miten paikalliset voisi tavoittaa entistä paremmin. Opinnäytetyön teoriapohjana käsitellään suomalaisista kulttuuritapahtumista tehtyjä tutkimuksia ja julkaisuja, paikallisten osallistamista ja sitouttamista tapahtumiin sekä markkinointia kulttuuritapahtumien näkökulmasta.
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö toteutettiin laadullisesta eli kvalitatiivisesta näkökulmasta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Teemahaastatteluja tehtiin kuudelle Savonlinnan alueella asuvalle yleisön edustajalle. Teemahaastattelu tehtiin myös festivaalituottajalle, jotta opinnäytetyön johtopäätöksissä voidaan tuoda tapahtumajärjestäjien näkökulmaa esille. Havainnoinnin avulla kartoitettiin, miten kyseisen luontoelokuvafestivaalin markkinointi näkyy Savonlinnan ympäristössä ennen festivaalia sekä festivaalin aikana.
Teemahaastattelun tulosten perusteella paikallisille ihmisille luontoelokuvafestivaalin ohjelmasisältö on jäänyt vieraaksi eikä festivaalia tunneta sen enempää. Savonlinnassa järjestettävät kulttuuritapahtumat koettiin kuitenkin tärkeiksi ja myös luontoelokuvafestivaali herätti arvostusta.
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö toteutettiin laadullisesta eli kvalitatiivisesta näkökulmasta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Teemahaastatteluja tehtiin kuudelle Savonlinnan alueella asuvalle yleisön edustajalle. Teemahaastattelu tehtiin myös festivaalituottajalle, jotta opinnäytetyön johtopäätöksissä voidaan tuoda tapahtumajärjestäjien näkökulmaa esille. Havainnoinnin avulla kartoitettiin, miten kyseisen luontoelokuvafestivaalin markkinointi näkyy Savonlinnan ympäristössä ennen festivaalia sekä festivaalin aikana.
Teemahaastattelun tulosten perusteella paikallisille ihmisille luontoelokuvafestivaalin ohjelmasisältö on jäänyt vieraaksi eikä festivaalia tunneta sen enempää. Savonlinnassa järjestettävät kulttuuritapahtumat koettiin kuitenkin tärkeiksi ja myös luontoelokuvafestivaali herätti arvostusta.