Luontoretkien järjestäminen Haapaniemen esikoululle yhdistäen Sapere-ruokakasvatusmenetelmää
Savolainen, Ronja (2018)
Savolainen, Ronja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520153
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kehittää konkreettisia keinoja toteuttaa Kuopion kaupungin Varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjattuja ohjeistuksia ja velvollisuuksia koskien lasten ruoka- ja ympäristökasvatusta Haapaniemen esikoulussa. Aiheen valinta perustuu opinnäytetyön tekijän omiin vapaa-ajan mielenkiinnonkohteisiin, koulutusalan monimuotoisuuden toteuttamiseen sekä tulevaisuuden jatkokouluttautumismahdollisuuksien kartoittamiseen.
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Kuopion kaupungin Haapaniemen esikoulun kanssa. Haapaniemen esikoulun esikouluryhmä Ketut osallistui opinnäytetyön toteuttamiseen yhteensä kuudella eri tapaamiskerralla. Esikoulun yhteyshenkilönä toimi lastentarhanopettaja Sari Partanen.
Opinnäytetyö käsittelee varhaiskasvatusta, Sapere-ruokakasvastusmenetelmää ja luontoa oppimisympäristönä. Opinnäytetyössä järjestettiin esikoululaisille luontoretkiä yhdistäen Sapere-ruokakasvatusmenetelmää retkien aktiviteetteihin. Luontoretkien aihealueina oli sienestys ja jokamiehenoikeudet, marjastus ja kasvit sekä kalastus ja eläinten lajitunnistus. Opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli tuottaa lapsille uusia kokemuksia ja opettaa heille jotain uutta ruokakasvastuksesta ja luonnosta oppimisympäristönä, samalla hauskaa pitäen.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Laadullisen tutkimuksen perusmenetelmiä ovat haastattelu, kysely, havainnointi ja dokumenttien käyttö osana tutkimismetelmiä. Työ on toiminnallinen, jossa on käytetty kaikkia edellä mainittuja menetelmiä. Esikoulun henkilökuntaa haastateltiin tukemaan opinnäytetyön teoria-osuutta. Esikoululaisille ja heidän vanhemmilleen lähetettiin kyselyt sekä ennen luontoretkien järjestämistä että niiden jälkeen. Lasten toimintaa ja kommentteja havainnoitiin esikoululla ja luontoretkillä. Lasten toimintaa dokumentoitiin valokuvilla.
Tuloksina saatiin positiivia kokemuksia ja elämyksiä esikoululaisille. Tulokset on kirjattu opinnäytetyöhön lasten ja heidän vanhempiensa palautteiden muodossa. Myös Haapaniemen esikoulun henkilökunta antoi palautetta luontoretkistä. Palautteiden perusteella on arvioitu opinnäytetyön onnistuneisuutta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyön tekeminen oli kannattavaa. Esikoulu sai opinnäytetyön tekemisellä itselleen keinoja toteuttaa Kuopion kaupungin Varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjattuja ohjeistuksia ja velvoitteita koskien lasten ruoka- ja ympäristökasvatusta osana esiopetusta. Kaikki asetetut tavoitteet saavutettiin.
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Kuopion kaupungin Haapaniemen esikoulun kanssa. Haapaniemen esikoulun esikouluryhmä Ketut osallistui opinnäytetyön toteuttamiseen yhteensä kuudella eri tapaamiskerralla. Esikoulun yhteyshenkilönä toimi lastentarhanopettaja Sari Partanen.
Opinnäytetyö käsittelee varhaiskasvatusta, Sapere-ruokakasvastusmenetelmää ja luontoa oppimisympäristönä. Opinnäytetyössä järjestettiin esikoululaisille luontoretkiä yhdistäen Sapere-ruokakasvatusmenetelmää retkien aktiviteetteihin. Luontoretkien aihealueina oli sienestys ja jokamiehenoikeudet, marjastus ja kasvit sekä kalastus ja eläinten lajitunnistus. Opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli tuottaa lapsille uusia kokemuksia ja opettaa heille jotain uutta ruokakasvastuksesta ja luonnosta oppimisympäristönä, samalla hauskaa pitäen.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Laadullisen tutkimuksen perusmenetelmiä ovat haastattelu, kysely, havainnointi ja dokumenttien käyttö osana tutkimismetelmiä. Työ on toiminnallinen, jossa on käytetty kaikkia edellä mainittuja menetelmiä. Esikoulun henkilökuntaa haastateltiin tukemaan opinnäytetyön teoria-osuutta. Esikoululaisille ja heidän vanhemmilleen lähetettiin kyselyt sekä ennen luontoretkien järjestämistä että niiden jälkeen. Lasten toimintaa ja kommentteja havainnoitiin esikoululla ja luontoretkillä. Lasten toimintaa dokumentoitiin valokuvilla.
Tuloksina saatiin positiivia kokemuksia ja elämyksiä esikoululaisille. Tulokset on kirjattu opinnäytetyöhön lasten ja heidän vanhempiensa palautteiden muodossa. Myös Haapaniemen esikoulun henkilökunta antoi palautetta luontoretkistä. Palautteiden perusteella on arvioitu opinnäytetyön onnistuneisuutta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyön tekeminen oli kannattavaa. Esikoulu sai opinnäytetyön tekemisellä itselleen keinoja toteuttaa Kuopion kaupungin Varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjattuja ohjeistuksia ja velvoitteita koskien lasten ruoka- ja ympäristökasvatusta osana esiopetusta. Kaikki asetetut tavoitteet saavutettiin.