Terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnuksen soveltaminen Toivonniemen arkeen
Harsia, Erika (2018)
Harsia, Erika
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420129
Tiivistelmä
Opinnäyetyöni tilaaja esitteli minulle lastensuojelun terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnusraportin ja toivoi sen sisältämien teemojen tuomista osaksi lasten -ja nuortenkoti Toivonniemessä tehtävää hoito -ja kasvatustyötä. Tutuistuin aineistoon ja päädyin nostamaan siitä opinnäytetyöhöni teemoiksi lasten ja nuorten osallisuuden sekä vaikuttamismahdollisuudet omaan arkeensa.
Opinnäytetyöni tavoitteena on löytää uusia tapoja kehittää lasten ja nuorten mahdollisuuksia osallistua lasten -ja nuortenkoti Toivonniemen arjen suunnitteluun ja kehittämiseen, mutta myös kehittää jo käytössä olevia menetelmiä lapsilähtöisemmiksi.
Kehitystyö toteutettiin keräämällä Toivonniemessä asuvilta nuorilta sekä työntekijöiltä tietoa arjesta ja kehittämistarpeista. Tutkimuksista saatujen aineistojen pohjalta kokosin opinnäytetyöni produktiksi oppaan työntekijöille.
Työn tilaaja sai opinnäytetyöni osana tehdyn oppaan arjessa tehtävän työn tueksi. Opas sisältää tietoa osallistavista menetelmistä ja niiden käytöstä Toivonniemessä sekä tukikysymyksiä työntekijöille työnarviointiin.
Opinnäytetyöni tavoitteena on löytää uusia tapoja kehittää lasten ja nuorten mahdollisuuksia osallistua lasten -ja nuortenkoti Toivonniemen arjen suunnitteluun ja kehittämiseen, mutta myös kehittää jo käytössä olevia menetelmiä lapsilähtöisemmiksi.
Kehitystyö toteutettiin keräämällä Toivonniemessä asuvilta nuorilta sekä työntekijöiltä tietoa arjesta ja kehittämistarpeista. Tutkimuksista saatujen aineistojen pohjalta kokosin opinnäytetyöni produktiksi oppaan työntekijöille.
Työn tilaaja sai opinnäytetyöni osana tehdyn oppaan arjessa tehtävän työn tueksi. Opas sisältää tietoa osallistavista menetelmistä ja niiden käytöstä Toivonniemessä sekä tukikysymyksiä työntekijöille työnarviointiin.