Mobiilisovelluksen lanseeraus: markkinointi ja käyttökokemus case: Kauppakeskus Puuvilla
Aho, Anna-Maria (2018)
Aho, Anna-Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420124
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli kaksi tehtävää. Ensimmäisenä tehtävänä oli tehdä Kauppakeskus Puuvillalle markkinointisuunnitelma uutta Puuvilla-mobiilisovellusta varten. Markkinointisuunnitelmassa keskityttiin mobiilisovelluksen kauppakeskusmarkkinointiin sekä markkinointiin kauppakeskuksen sosiaalisen median kanavissa. Toisena tehtävänä oli tutkimus, joka tehtiin kvantitatiivisena kyselylomakehaastatteluna. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää Puuvilla-mobiilisovelluksen markkinoinnin tehokkuutta Kauppakeskus Puuvillassa ja sen sosiaalisen median kanavissa sekä selvittää mobiilisovelluksen käyttäjien mielikuva sen käyttökokemuksesta.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin syyskuussa 2018. Tutkimukseen osallistui yhteensä 57 henkilöä. Tutkimuksen vastaukset analysoitiin lokakuussa 2018. Tutkimustulosten avulla tutkimusongelmaan saatiin vastaus ja ideoita mobiilisovelluksen markkinoinnin sekä yleisen toimivuuden kehittämiseksi syntyi.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin digitalisaatiota, digitaalista markkinointia, mobiilimarkkinointia ja mobiilisovelluksia, uuden tuotteen tai palvelun lanseerausta, kuluttajan käyttäytymistä markkinoilla, asiakkuutta, asiakaskokemusta ja asiakaskokemuksen mittaamista sekä kvantitatiivista tutkimusta tutkimusmenetelmänä.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin syyskuussa 2018. Tutkimukseen osallistui yhteensä 57 henkilöä. Tutkimuksen vastaukset analysoitiin lokakuussa 2018. Tutkimustulosten avulla tutkimusongelmaan saatiin vastaus ja ideoita mobiilisovelluksen markkinoinnin sekä yleisen toimivuuden kehittämiseksi syntyi.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin digitalisaatiota, digitaalista markkinointia, mobiilimarkkinointia ja mobiilisovelluksia, uuden tuotteen tai palvelun lanseerausta, kuluttajan käyttäytymistä markkinoilla, asiakkuutta, asiakaskokemusta ja asiakaskokemuksen mittaamista sekä kvantitatiivista tutkimusta tutkimusmenetelmänä.