Operatiivisen kannattavuuden KPI-mittarit palvelu- ja asennusliiketoiminnassa sekä niiden heijastuminen operatiiviseen johtamiseen
Luusua, Anton (2018)
Luusua, Anton
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420007
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee operatiivisen kannattavuuden KPI-mittareita ja niiden heijastumista operatiiviseen johtamiseen Yritys Oy:ssa. Tavoitteena on löytää kohdeyritykselle parhaimmat kannattavuuden KPI-mittarit liiketoimintaa ajatellen ja tätä kautta parantamaan yrityksen tuloksentekokykyä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, empiirisestä osiosta sekä pohdinnasta, jossa käydään läpi työn tuloksia sekä johtopäätöksiä. Teoriaosuudessa keskitytään ensin kannattavuuden ja operatiivisen johtamisen määrittelyyn. Osiossa käydään läpi muun muassa kannattavuuden merkitystä ja tunnuslukuja sekä kuvataan operatiivisen johtamisen merkitystä. Tämän jälkeen tarkastellaan KPI-mittareita yleisellä tasolla. Teorian viimeisessä osiossa käydään läpi KPI-mittareiden heijastumista operatiivisessa johtamisessa. Teoria osuuden tietolähteinä on käytetty akateemista kirjallisuutta sekä internet-lähteitä.
Ensimmäisessä empiirisessä osiossa syvennytään kohdeyrityksen operatiivisiin kannattavuuden KPI-mittareihin. Suuri painoarvo on liiketoiminnalle tyypillisillä asiakastyö-lähtöisillä, katetuottopohjaisilla sekä henkilöstöön liittyvillä kannattavuuden mittareilla. Toisessa osiossa tutkitaan sitä kuinka KPI-mittarit toimivat kohdeyrityksessä operatiivisen johdon työkaluina.
Opinnäytetyö on ajankohtainen ja tarpeellinen toimeksiantajalle. Yrityksessä on ollut jo pitkään samat KPI-mittarit käytössä ja niiden päivittäminen ajantasaisiksi tuo lisäarvoa yrityksen kehitymiselle sekä mahdollisuuden tuloksentekokyvyn parantamiseen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, empiirisestä osiosta sekä pohdinnasta, jossa käydään läpi työn tuloksia sekä johtopäätöksiä. Teoriaosuudessa keskitytään ensin kannattavuuden ja operatiivisen johtamisen määrittelyyn. Osiossa käydään läpi muun muassa kannattavuuden merkitystä ja tunnuslukuja sekä kuvataan operatiivisen johtamisen merkitystä. Tämän jälkeen tarkastellaan KPI-mittareita yleisellä tasolla. Teorian viimeisessä osiossa käydään läpi KPI-mittareiden heijastumista operatiivisessa johtamisessa. Teoria osuuden tietolähteinä on käytetty akateemista kirjallisuutta sekä internet-lähteitä.
Ensimmäisessä empiirisessä osiossa syvennytään kohdeyrityksen operatiivisiin kannattavuuden KPI-mittareihin. Suuri painoarvo on liiketoiminnalle tyypillisillä asiakastyö-lähtöisillä, katetuottopohjaisilla sekä henkilöstöön liittyvillä kannattavuuden mittareilla. Toisessa osiossa tutkitaan sitä kuinka KPI-mittarit toimivat kohdeyrityksessä operatiivisen johdon työkaluina.
Opinnäytetyö on ajankohtainen ja tarpeellinen toimeksiantajalle. Yrityksessä on ollut jo pitkään samat KPI-mittarit käytössä ja niiden päivittäminen ajantasaisiksi tuo lisäarvoa yrityksen kehitymiselle sekä mahdollisuuden tuloksentekokyvyn parantamiseen.