Ruokahävikin vähentäminen Original Sokos Hotel Arinan aamiaisravintolassa
Romppanen, Antti (2018)
Romppanen, Antti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419949
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli ruokahävikin vähentäminen, ja toimeksiantajana toimi Original Sokos Hotel Arina. Sokos Hotel Arina sijaitsee Oulun keskustassa ja on osa suomen laajinta hotelliketjua Sokos Hotelsia. Tämä työ keskittyy hotellin tiloissa sijaitsevaan Ravintola Verantaan, joka toimii hotellin aamiaisravintolana.
Työn tavoitteena oli vähentää hotelliaamiaisen ruokahävikkimäärää. Tavoitteen saavuttamiseksi suoritettiin aamiaisella käyneille asiakkaille suunnattu kysely, jossa kysyttiin ruokahävikkiin ja sen vähentämiseen liittyviä asioita. Tutkimusmenetelmänä oli lomakekysely, joka suoritettiin Sokos Hotel Arinan aamiaisella 17.-18.2.1018. Kyselyllä selvitettiin, minkälainen asenne asiakkailla on ruokahävikkiä kohtaan. Kyselyn avulla haluttiin myös saada selville, minkälaisia ehdotuksia asiakkailla oli hävikkiongelman ratkaisemiseksi. Kyselyn tuloksia analysoimalla kehitettiin keinoja hävikin vähentämiseksi, joita testattiin käytännössä hotelliaamiaisella.
Asiakaskyselyn tulosten perusteella hävikin vähentämismenetelmiksi kehitettiin informatiivinen pöytäkortti sekä yhteinen tavoite liittyen ruokahävikin punnitustuloksiin. Menetelmien toimivuudesta ei saatu yksiselitteistä tietoa johtuen testijakson pituudesta. Asiakaskyselyn tuloksista hotelli sai kuitenkin tärkeää tietoa asiakkaiden suhtautumisesta ruokahävikkiin. Tietoa voidaan jatkossa käyttää hyödyksi hävikin vähentämismenetelmien suunnittelussa.
Työn tavoitteena oli vähentää hotelliaamiaisen ruokahävikkimäärää. Tavoitteen saavuttamiseksi suoritettiin aamiaisella käyneille asiakkaille suunnattu kysely, jossa kysyttiin ruokahävikkiin ja sen vähentämiseen liittyviä asioita. Tutkimusmenetelmänä oli lomakekysely, joka suoritettiin Sokos Hotel Arinan aamiaisella 17.-18.2.1018. Kyselyllä selvitettiin, minkälainen asenne asiakkailla on ruokahävikkiä kohtaan. Kyselyn avulla haluttiin myös saada selville, minkälaisia ehdotuksia asiakkailla oli hävikkiongelman ratkaisemiseksi. Kyselyn tuloksia analysoimalla kehitettiin keinoja hävikin vähentämiseksi, joita testattiin käytännössä hotelliaamiaisella.
Asiakaskyselyn tulosten perusteella hävikin vähentämismenetelmiksi kehitettiin informatiivinen pöytäkortti sekä yhteinen tavoite liittyen ruokahävikin punnitustuloksiin. Menetelmien toimivuudesta ei saatu yksiselitteistä tietoa johtuen testijakson pituudesta. Asiakaskyselyn tuloksista hotelli sai kuitenkin tärkeää tietoa asiakkaiden suhtautumisesta ruokahävikkiin. Tietoa voidaan jatkossa käyttää hyödyksi hävikin vähentämismenetelmien suunnittelussa.