Oppilaan "Mitä sulle kuuluu?" hyvinvointikeskustelut opettajan työvälineenä
Koskinen, Merja; Pohjoisvirta, Henna (2018)
Koskinen, Merja
Pohjoisvirta, Henna
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419945
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen idea syntyi Me-koulukehittämisestä Lohjalla ja Lapsi- ja perhepalveluiden (LAPE) muutosohjelman tavoitteista. Hyvinvointikeskustelut ovat ol-leet Lohjan Järnefeltin alueen kouluissa kokeilu, jota lähdimme kehittämään malliksi. Hyvinvointikeskustelumallin kehittämiseksi kartoitimme Ylöjärven Metsäkylän yhte-näiskoulun opettajien kokemuksia Yhteispelin mukaisista juttutuokioista. Kehittämishankkeessa ja hyvinvointikeskustelumallissa tuotiin esille oppilaiden ja opettajien ääni.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda malli opettajien hyvinvointikeskusteluihin (1lk – 9lk) oppilaiden kanssa. Tarkoituksena oli, että oppilaan hyvinvointi lisääntyy op-pilaan ja opettajan välisen vuorovaikutuksen avulla. Kehittämishankkeen lähestymistavaksi valikoitui toimintatutkimus ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin oppilaiden ja opettajien webropol -kyselyä sekä opettajien ryhmähaastattelua. Teoreettinen viitekehys muodostuu pedagogisen hyvinvoinnin sekä myönteisen tunnistamisen mallista.
Kehittämishankkeen tulosten mukaan opettajat pitävät hyvinvointikeskustelua tärkeänä työvälineenä ja oppilaalle merkityksellisenä asiana. Hyvinvointikeskusteluille tulisi osoittaa selkeä tavoite ja merkitys. Asianmukaisesta resursoinnista ja johtamisesta tulisi vastata esimiestasolla. Kehittämishankkeen tuloksista käy ilmi, että osalle oppilaista ei löydy koulusta aikuista, jonka kanssa voisi keskustella. Hyvinvointikeskustelu tarjoaa mahdollisuuden jokaisen oppilaan kohtaamiseen. Oppilaat toivoivat keskusteluilta luottamuksellisuutta, ymmärrystä, tasa-arvoisuutta, kuuntelemista ja positiivisia asioita.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi oppilaan osallisuutta tukeva hyvinvointikeskustelumalli, joka on pedagogisen hyvinvoinnin ja myönteisen tunnistamisen väline. Hy-vinvointikeskustelun tarkoituksena on oppia tuntemaan oppilas, korostaen oppilaan kuulluksi tulemista ja tasa-arvoisuutta. Hyvinvointikeskustelu tarjoaa oppilaalle myön-teisen vuorovaikutus- ja kohtaamiskokemuksen opettajan kanssa sekä tukee oppilaan osallisuutta.
Tämän kehittämishankkeen idea syntyi Me-koulukehittämisestä Lohjalla ja Lapsi- ja perhepalveluiden (LAPE) muutosohjelman tavoitteista. Hyvinvointikeskustelut ovat ol-leet Lohjan Järnefeltin alueen kouluissa kokeilu, jota lähdimme kehittämään malliksi. Hyvinvointikeskustelumallin kehittämiseksi kartoitimme Ylöjärven Metsäkylän yhte-näiskoulun opettajien kokemuksia Yhteispelin mukaisista juttutuokioista. Kehittämishankkeessa ja hyvinvointikeskustelumallissa tuotiin esille oppilaiden ja opettajien ääni.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda malli opettajien hyvinvointikeskusteluihin (1lk – 9lk) oppilaiden kanssa. Tarkoituksena oli, että oppilaan hyvinvointi lisääntyy op-pilaan ja opettajan välisen vuorovaikutuksen avulla. Kehittämishankkeen lähestymistavaksi valikoitui toimintatutkimus ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin oppilaiden ja opettajien webropol -kyselyä sekä opettajien ryhmähaastattelua. Teoreettinen viitekehys muodostuu pedagogisen hyvinvoinnin sekä myönteisen tunnistamisen mallista.
Kehittämishankkeen tulosten mukaan opettajat pitävät hyvinvointikeskustelua tärkeänä työvälineenä ja oppilaalle merkityksellisenä asiana. Hyvinvointikeskusteluille tulisi osoittaa selkeä tavoite ja merkitys. Asianmukaisesta resursoinnista ja johtamisesta tulisi vastata esimiestasolla. Kehittämishankkeen tuloksista käy ilmi, että osalle oppilaista ei löydy koulusta aikuista, jonka kanssa voisi keskustella. Hyvinvointikeskustelu tarjoaa mahdollisuuden jokaisen oppilaan kohtaamiseen. Oppilaat toivoivat keskusteluilta luottamuksellisuutta, ymmärrystä, tasa-arvoisuutta, kuuntelemista ja positiivisia asioita.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi oppilaan osallisuutta tukeva hyvinvointikeskustelumalli, joka on pedagogisen hyvinvoinnin ja myönteisen tunnistamisen väline. Hy-vinvointikeskustelun tarkoituksena on oppia tuntemaan oppilas, korostaen oppilaan kuulluksi tulemista ja tasa-arvoisuutta. Hyvinvointikeskustelu tarjoaa oppilaalle myön-teisen vuorovaikutus- ja kohtaamiskokemuksen opettajan kanssa sekä tukee oppilaan osallisuutta.