Tärkeimmät työkalut sisällöntuottajan työssä
Siekkeli, Veera (2018)
Siekkeli, Veera
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419938
Tiivistelmä
Sisältömarkkinointi on vahvassa kasvussa, ja kirjoitustaitoisia sisällöntuottajia kaivataan niin sisältötoimistoihin kuin yritysten omille markkinointi- ja viestintäosastoille. Journalismin opinnot tarjoavat vahvan pohjan kirjoitustyöhön, mutta mitä muuta sisällöntuottajan tarvitsee osata? Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä markkinoinnillisia taitoja sisällöntuottajan työssä tarvitaan.
Tietopohjassa käydään läpi sekä mediakentän että markkinointialan muutoksia internetin ja digitalisaation myötä. Lisäksi perehdytään sisältömarkkinoinnin toimialan historiaan sen syntymästä tähän päivään. Tietopohjassa myös selkeytetään sisällöntuottajan työnkuvaa ja etsitään siitä yhtäläisyyksiä journalistisen osaamisen kanssa.
Opinnäytetyössä käytettävä tutkimusmenetelmä on laadullinen tutkimus, johon osallistui neljä sisältömarkkinoinnin johtajatason asiantuntijaa. Tutkimushaastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, jossa käytiin läpi brändiosaamisen, sisältöstrategian, hakukoneoptimoinnin ja analytiikan merkitystä sisällöntuottajan työssä. Haastateltavat saivat myös lisätä muita työn kannalta tärkeitä taitoja listaan.
Tutkimustulosten mukaan liiketoiminnan ja sen tavoitteiden sekä yritysbrändin ymmärtäminen on tärkein sisällöntuottajan markkinoinnillinen taito. Sisältöjen – olivat ne sitten tekstiä, valokuvia tai videoita – tarkoitus sisältömarkkinoinnissa eroaa journalististen sisältöjen tarkoituksista. Sisältömarkkinoinnissa sisältöjen tavoite on aina jollain tapaa hyödyntää yrityksen liiketoimintaa. Liiketoiminnan tavoitteet määrittelevät sen, mihin sisällöillä pyritään ja yrityksen brändi taas määrittää sisältöjen tyylin ja sävyn. Sisällöntuottajan onkin tärkeää omaksua erilaisten yritysten ja brändien tapoja nopeasti.
Sisällöntuottajalla tulisi olla myös ymmärrys siitä, kuinka markkinointi toimii sosiaalisen median kanavissa. Ainakin Facebookin, Instagramin, LinkedInin ja Twitterin käytännöistä on oltava perillä. Perustaidot hakukoneoptimoinnista ja Google Analyticsista ovat myös hyödyllisiä sisällöntuottajan työssä. Omatoiminen osaamisen päivittäminen on tärkeää, sillä sosiaalisen median palvelut ja Googlen työkalut muuttuvat jatkuvasti.
Sisältömarkkinointia tehdään tiimeissä ja asiakkaita tavataan usein. Sisällöntuottajan työssä tarvitaankin ihmissuhdetaitoja ja vahvoja yhteistyökykyjä. Asiakkuussuhteiden hoitaminen ja tapaamiset ovat olennainen osa sisällöntuottajan työtä.
Tietopohjassa käydään läpi sekä mediakentän että markkinointialan muutoksia internetin ja digitalisaation myötä. Lisäksi perehdytään sisältömarkkinoinnin toimialan historiaan sen syntymästä tähän päivään. Tietopohjassa myös selkeytetään sisällöntuottajan työnkuvaa ja etsitään siitä yhtäläisyyksiä journalistisen osaamisen kanssa.
Opinnäytetyössä käytettävä tutkimusmenetelmä on laadullinen tutkimus, johon osallistui neljä sisältömarkkinoinnin johtajatason asiantuntijaa. Tutkimushaastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, jossa käytiin läpi brändiosaamisen, sisältöstrategian, hakukoneoptimoinnin ja analytiikan merkitystä sisällöntuottajan työssä. Haastateltavat saivat myös lisätä muita työn kannalta tärkeitä taitoja listaan.
Tutkimustulosten mukaan liiketoiminnan ja sen tavoitteiden sekä yritysbrändin ymmärtäminen on tärkein sisällöntuottajan markkinoinnillinen taito. Sisältöjen – olivat ne sitten tekstiä, valokuvia tai videoita – tarkoitus sisältömarkkinoinnissa eroaa journalististen sisältöjen tarkoituksista. Sisältömarkkinoinnissa sisältöjen tavoite on aina jollain tapaa hyödyntää yrityksen liiketoimintaa. Liiketoiminnan tavoitteet määrittelevät sen, mihin sisällöillä pyritään ja yrityksen brändi taas määrittää sisältöjen tyylin ja sävyn. Sisällöntuottajan onkin tärkeää omaksua erilaisten yritysten ja brändien tapoja nopeasti.
Sisällöntuottajalla tulisi olla myös ymmärrys siitä, kuinka markkinointi toimii sosiaalisen median kanavissa. Ainakin Facebookin, Instagramin, LinkedInin ja Twitterin käytännöistä on oltava perillä. Perustaidot hakukoneoptimoinnista ja Google Analyticsista ovat myös hyödyllisiä sisällöntuottajan työssä. Omatoiminen osaamisen päivittäminen on tärkeää, sillä sosiaalisen median palvelut ja Googlen työkalut muuttuvat jatkuvasti.
Sisältömarkkinointia tehdään tiimeissä ja asiakkaita tavataan usein. Sisällöntuottajan työssä tarvitaankin ihmissuhdetaitoja ja vahvoja yhteistyökykyjä. Asiakkuussuhteiden hoitaminen ja tapaamiset ovat olennainen osa sisällöntuottajan työtä.