Selvitys yrityksen kansainvälistymisestä ja kilpailijoiden markkinointikeinoista
Koskimies, Samu (2018)
Koskimies, Samu
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419917
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on havainnoida ydinkilpailijoiden tapahtuma- ja mediamarkkinointia ja selvittää markkinointikeinoja, joilla toimeksiantajayritys lisäisi tunnettuuttaan ja näkyvyyttään Yhdistyneen kuningaskunnan markkinoilla. Tavoitteena oli saada tietoa ennalta valituista ydinkilpailijoista, eri järjestöistä ja Yhdistyneen kuningaskunnan kulttuurista, jotta selviäisi mihin markkinoinnissa tulisi panostaa enemmän ja kulttuurituntemuksen perusteella olisi helpompi muokata markkinointia kohdemaalle sopivaksi.
Työ toteutettiin laadullisena selvityksenä käyttäen keinoina havainnointia, selvitystyötä, benchmarkingia sekä teemahaastattelua. Myös keväällä 2018 toimeksiantajayrityksessä suoritetun harjoittelun aikana saatu kokemus ja havainnot auttoivat työssä. Työn teoriaosuus antaa hyvät lähtökohdat kehittää Yhdistyneen kuningaskunnan markkinoille menemistä ja siellä pysymistä. Opinnäytetyön raportissa esitellään toimeksiantajayritys, kansainvälistymistä toimeksiantajayrityksen näkökulmasta ja kansainvälistymiselle sekä markkinointiviestinnälle tärkeää kulttuurituntemusta. Työssä esitellään myös Yhdistyneessä kuningaskunnassa olevia järjestöjä sekä Englannissa toimiva Care Quality Commission.
Työssä selvisi, että markkinointiviestintää on kohdistettu Yhdistyneeseen kuningaskuntaan sekä tapahtumien että sosiaalisen median kautta. Ennalta valittuihin ydinkilpailijoihin nähden yrityksen markkinoinnissa oli jonkin verran eroavaisuuksia. Sosiaalisessa mediassa yritykset olivat aktiivisia, mutta julkaisivat jokseenkin erilaista materiaalia. Työn tuloksista selviää myös mahdollisesti tunnettuutta ja näkyvyyttä lisäävien, ennalta valittujen järjestöjen hyödyt ja liittymiskustannukset.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on havainnoida ydinkilpailijoiden tapahtuma- ja mediamarkkinointia ja selvittää markkinointikeinoja, joilla toimeksiantajayritys lisäisi tunnettuuttaan ja näkyvyyttään Yhdistyneen kuningaskunnan markkinoilla. Tavoitteena oli saada tietoa ennalta valituista ydinkilpailijoista, eri järjestöistä ja Yhdistyneen kuningaskunnan kulttuurista, jotta selviäisi mihin markkinoinnissa tulisi panostaa enemmän ja kulttuurituntemuksen perusteella olisi helpompi muokata markkinointia kohdemaalle sopivaksi.
Työ toteutettiin laadullisena selvityksenä käyttäen keinoina havainnointia, selvitystyötä, benchmarkingia sekä teemahaastattelua. Myös keväällä 2018 toimeksiantajayrityksessä suoritetun harjoittelun aikana saatu kokemus ja havainnot auttoivat työssä. Työn teoriaosuus antaa hyvät lähtökohdat kehittää Yhdistyneen kuningaskunnan markkinoille menemistä ja siellä pysymistä. Opinnäytetyön raportissa esitellään toimeksiantajayritys, kansainvälistymistä toimeksiantajayrityksen näkökulmasta ja kansainvälistymiselle sekä markkinointiviestinnälle tärkeää kulttuurituntemusta. Työssä esitellään myös Yhdistyneessä kuningaskunnassa olevia järjestöjä sekä Englannissa toimiva Care Quality Commission.
Työssä selvisi, että markkinointiviestintää on kohdistettu Yhdistyneeseen kuningaskuntaan sekä tapahtumien että sosiaalisen median kautta. Ennalta valittuihin ydinkilpailijoihin nähden yrityksen markkinoinnissa oli jonkin verran eroavaisuuksia. Sosiaalisessa mediassa yritykset olivat aktiivisia, mutta julkaisivat jokseenkin erilaista materiaalia. Työn tuloksista selviää myös mahdollisesti tunnettuutta ja näkyvyyttä lisäävien, ennalta valittujen järjestöjen hyödyt ja liittymiskustannukset.