Mediakasvatus Imatran varhaiskasvatuksessa
Lappalainen, Hanna; Suutari, Sini (2018)
Lappalainen, Hanna
Suutari, Sini
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319831
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mediakasvatuksen tilaa Imatran varhaiskasvattajien näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, miten mediakasvatusta toteutetaan Imatralla varhaiskasvatuksessa, ja millaisia näkemyksiä kasvattajilla on mediakasvatuksen hyödyistä ja haitoista.
Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyllä. Lomakehaastattelu lähetettiin yhdeksään päiväkotiin ja vastaajia saatiin viisi. Lomakehaastattelun tuloksia tarkasteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Mediakasvatuksen ja varhaiskasvatuksen määritelmät ovat opinnäytetyön teoreettinen viitekehys.
Mediakasvatukseen suhtaudutaan myönteisesti niin lasten kuin kasvattajien näkökulmasta. Kasvattajat kokivat mediavälineiden tuovan opetukseen monipuolisuutta ja uusia ideoita. Mediavälineitä käytetään esimerkiksi tiedon etsimiseen, toiminnan dokumentointiin ja musiikin toistoon. Liian suuri ruutuaika ja lasten koukuttuminen laitteisiin nähtiin huolenaiheena. Mediavälineiden käytölle ei nähty haittoja, jos kasvattaja itse tiedostaa, kuinka välineitä käytetään lasten kanssa.
Jatkotutkimusaiheena lasten kokemukset mediakasvatuksesta olisi uusi näkökulma aiheeseen, sillä opinnäytetyössä tarkasteltiin vain kasvattajien näkemyksiä mediakasvatuksesta. Toisena jatkotutkimusaiheena voisi toteuttaa toiminnallisen mediakasvatushetken lasten kanssa. Lisätutkimukset mediakasvatuksesta ovat tarpeellisia, sillä eri mediat koskettavat jo pientä lasta ja media muuttuu jatkuvasti.
Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyllä. Lomakehaastattelu lähetettiin yhdeksään päiväkotiin ja vastaajia saatiin viisi. Lomakehaastattelun tuloksia tarkasteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Mediakasvatuksen ja varhaiskasvatuksen määritelmät ovat opinnäytetyön teoreettinen viitekehys.
Mediakasvatukseen suhtaudutaan myönteisesti niin lasten kuin kasvattajien näkökulmasta. Kasvattajat kokivat mediavälineiden tuovan opetukseen monipuolisuutta ja uusia ideoita. Mediavälineitä käytetään esimerkiksi tiedon etsimiseen, toiminnan dokumentointiin ja musiikin toistoon. Liian suuri ruutuaika ja lasten koukuttuminen laitteisiin nähtiin huolenaiheena. Mediavälineiden käytölle ei nähty haittoja, jos kasvattaja itse tiedostaa, kuinka välineitä käytetään lasten kanssa.
Jatkotutkimusaiheena lasten kokemukset mediakasvatuksesta olisi uusi näkökulma aiheeseen, sillä opinnäytetyössä tarkasteltiin vain kasvattajien näkemyksiä mediakasvatuksesta. Toisena jatkotutkimusaiheena voisi toteuttaa toiminnallisen mediakasvatushetken lasten kanssa. Lisätutkimukset mediakasvatuksesta ovat tarpeellisia, sillä eri mediat koskettavat jo pientä lasta ja media muuttuu jatkuvasti.