Muutosjohtamisen kehittäminen automaahantuojan organisaatiossa
Vainio, Roosa (2018)
Vainio, Roosa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319682
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli kehittää automaahantuojan muutosjohtamista niin,
että merkkiä edustavat jälleenmyyjäliikkeet saisivat maahantuojan ajamat muutokset vietyä
liikkeen tasolla nykyistä helpommin läpi.
Aluksi työssä tutustuttiin muutosjohtamisen yleiseen teoriaan, perehdyttiin ihmisen
käyttäytymistä ohjaaviin tekijöihin muutoksen kannalta ja tunneprosessiin muutoksen
aikana. Tämän jälkeen perehdyttiin Fordin Suomen maahantuojan Oy Ford Ab:n
käyttämään tapaan johtaa uuden VideoCheck-ohjelman käyttöönottoa. Työssä tutustuttiin
myös muutosjohtamisen esimerkkeihin muilta aloilta.
Muutosjohtamisen kehittämiskohteet selvitettiin haastattelemalla jälleenmyyjäliikkeiden
henkilöstöä kolmella eri tasolla. Haastatteluun valikoituneet henkilöt olivat mekaanikko,
hänen esimiehensä yleensä tittelillä korjaamopäällikkö sekä korjaamopäällikön esimies
yleensä tittelillä jälkimarkkinointipäällikkö. Liikkeet valittiin VideoCheck-käyttöasteen
perusteella niin, että mukana oli hyvän ja huonon käyttöasteen liikkeitä. Korjaamon
kokovaikutus pyrittiin minimoimaan valitsemalla liikkeitä eri kokoluokista.
Haastattelun perusteella havaittiin, että ongelmat muutosten läpiviennissä liikkeen tasolla
johtuivat yleensä liikkeen sisäisistä ongelmista. Maahantuojan keinoissa ei havaittu suuria
puutteita. Työn tuloksena valmistui toimintamuutosehdotus, jossa hiotaan maahantuojan
muutosjohtamista ja lisäksi ehdotetaan keinoja, joilla maahantuoja voi tukea liikkeiden
omaa muutosjohtamista.
että merkkiä edustavat jälleenmyyjäliikkeet saisivat maahantuojan ajamat muutokset vietyä
liikkeen tasolla nykyistä helpommin läpi.
Aluksi työssä tutustuttiin muutosjohtamisen yleiseen teoriaan, perehdyttiin ihmisen
käyttäytymistä ohjaaviin tekijöihin muutoksen kannalta ja tunneprosessiin muutoksen
aikana. Tämän jälkeen perehdyttiin Fordin Suomen maahantuojan Oy Ford Ab:n
käyttämään tapaan johtaa uuden VideoCheck-ohjelman käyttöönottoa. Työssä tutustuttiin
myös muutosjohtamisen esimerkkeihin muilta aloilta.
Muutosjohtamisen kehittämiskohteet selvitettiin haastattelemalla jälleenmyyjäliikkeiden
henkilöstöä kolmella eri tasolla. Haastatteluun valikoituneet henkilöt olivat mekaanikko,
hänen esimiehensä yleensä tittelillä korjaamopäällikkö sekä korjaamopäällikön esimies
yleensä tittelillä jälkimarkkinointipäällikkö. Liikkeet valittiin VideoCheck-käyttöasteen
perusteella niin, että mukana oli hyvän ja huonon käyttöasteen liikkeitä. Korjaamon
kokovaikutus pyrittiin minimoimaan valitsemalla liikkeitä eri kokoluokista.
Haastattelun perusteella havaittiin, että ongelmat muutosten läpiviennissä liikkeen tasolla
johtuivat yleensä liikkeen sisäisistä ongelmista. Maahantuojan keinoissa ei havaittu suuria
puutteita. Työn tuloksena valmistui toimintamuutosehdotus, jossa hiotaan maahantuojan
muutosjohtamista ja lisäksi ehdotetaan keinoja, joilla maahantuoja voi tukea liikkeiden
omaa muutosjohtamista.