A “Safety day” concept for a University of Applied Sciences
Friberg, Aleksi (2018)
Friberg, Aleksi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319674
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätarkoitus oli jalkauttaa “turvallisuuspäivä” konsepti ammattikorkeakouluyhteisöille, jota he voivat käyttää omaan riskiarviolähtöiseen turvallisuuskoulutuspäiväänsä. Tämä lopputyö tehtiin kehitysprojektina, joka sisälsi ”pilotin”, sekä palautekyselyn alatutkimuksena. Lähtökohtana lopputyöhön oli Tiina Rannan johtama Laurea Ammattikorkeakoulun turvallisuuskoulutuskäytäntö.
Tavoitteena oli tehdä yksinkertaiset ja perusteelliset ohjeet ammattikorkeakouluille, jota he voivat käyttää omiin turvallisuuskoulutuspäiviinsä. ”Turvallisuuspäivä” pilotoitiin Laurea Ammattikorkeakoulussa yhteistyössä turvallisuuspäällikkö Tiina Rannan, sekä Laurean turvallisuusorganisaation kanssa. Lopputyö tehtiin Suomen Ammattikorkeakoulujen turvallisuusverkostolle.
Tietokantana käytettiin pääosin tekijän omaa 10 vuoden kokemusta turvallisuusalalta, mutta myös kirjallisuutta, sekä internet-julkaisuja. Kehitysmenetelminä käytettiin esimerkkitapausta, “pilottia”, sekä palautekyselyä. Harjoitusmenetelminä pilotissa käytettiin havainnollistamista, luennoimista, sekä keskustelua.
Projekti oli onnistunut ja konsepti (Appendix 3) jaettiin Suomen Ammattikorkeakoulujen turvallisuusverkostolle.
Tavoitteena oli tehdä yksinkertaiset ja perusteelliset ohjeet ammattikorkeakouluille, jota he voivat käyttää omiin turvallisuuskoulutuspäiviinsä. ”Turvallisuuspäivä” pilotoitiin Laurea Ammattikorkeakoulussa yhteistyössä turvallisuuspäällikkö Tiina Rannan, sekä Laurean turvallisuusorganisaation kanssa. Lopputyö tehtiin Suomen Ammattikorkeakoulujen turvallisuusverkostolle.
Tietokantana käytettiin pääosin tekijän omaa 10 vuoden kokemusta turvallisuusalalta, mutta myös kirjallisuutta, sekä internet-julkaisuja. Kehitysmenetelminä käytettiin esimerkkitapausta, “pilottia”, sekä palautekyselyä. Harjoitusmenetelminä pilotissa käytettiin havainnollistamista, luennoimista, sekä keskustelua.
Projekti oli onnistunut ja konsepti (Appendix 3) jaettiin Suomen Ammattikorkeakoulujen turvallisuusverkostolle.