Lasten ja kasvattajien ajatuksia metsätoiminnasta ja sen kehittämisestä : Luonto- ja ympäristökasvatuksen mahdollisuudet varhaiskasvatuksessa
Ojala, Heidi (2018)
Ojala, Heidi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319624
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, millaisia mahdollisuuksia luonto- ja ympäristökasvatus tarjoaa varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa yhteistyötahona oli Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuksen hanke Minä luonnossa, luonto minussa. Hankkeen yhtenä tavoitteena on ollut kehittää esiopetusikäisille lapsille toteutettavaa luonto- ja ympäristökasvatusta.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin, millaisia ajatuksia esiopetusikäisillä lapsilla ja varhaiskasvatuksen henkilökunnalla oli heidän päiväkotinsa metsätoiminnasta. Tavoitteena oli löytää toimivia toteutustapoja hankkeen luonto- ja ympäristökasvatuksen toteuttamiseksi tutkimuskohteena olevalle päiväkodille.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui päiväkodista yhteensä 18 lasta ja kuusi aikuista. Lapsista 11 oli esiopetusikäisiä ja seitsemän viisivuotiaita. Kasvattajista neljä oli lastentarhanopettajia ja kaksi lastenhoitajia. Tavoitteena oli saada vastauksia sekä kasvattajilta että lapsilta, jotta päiväkodin metsätoiminnan kehittämiseen saataisiin monipuolinen näkökulma. Aineisto kerättiin yksilöhaastattelun keinoin, teemahaastattelurunkoa käyttäen. Tutkimuksen analysoinnissa käytettiin induktiivista eli aineistopohjaista sisällönanalyysiä. Aineiston analysoinnissa käytettiin apuna teemoittelua.
Tutkimustulosten perusteella kasvattajat kokivat luontoympäristön monipuolisena oppimisen mahdollistajana, joka tukee varhaiskasvatussuunnitelman mukaista oppimista täysin. Kasvattajien mukaan metsässä opitaan yhdessä toimimalla. Tutkimustulosten perusteella metsätoiminnassa tutkitaan luontoa, leikitään ja rakennetaan majoja sekä opitaan yhteistyö- ja kaveritaitoja. Lapset kokivat metsässä oppimisen leikin ja tutkimisen kautta. Luonto- ja ympäristökasvatuksen koettiin tukevan esiopetusikäisten lasten kouluvalmiuksia sen monipuolisuuden sisällön vuoksi. Metsän todettiin tarjoavan rauhaa kaikille aisteille ja lisäävän lasten keskittymiskykyä. Hankkeen osalta varhaiskasvattajat toivoivat saavansa luonto- ja ympäristökasvatuksen toteuttamiseen tukea ja ideoita. He kertoivat odottavansa yhteistyön mahdollisuuksia muiden luontokasvatusta toteuttavien varhaiskasvattajien ja päiväkotien parista.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin, millaisia ajatuksia esiopetusikäisillä lapsilla ja varhaiskasvatuksen henkilökunnalla oli heidän päiväkotinsa metsätoiminnasta. Tavoitteena oli löytää toimivia toteutustapoja hankkeen luonto- ja ympäristökasvatuksen toteuttamiseksi tutkimuskohteena olevalle päiväkodille.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui päiväkodista yhteensä 18 lasta ja kuusi aikuista. Lapsista 11 oli esiopetusikäisiä ja seitsemän viisivuotiaita. Kasvattajista neljä oli lastentarhanopettajia ja kaksi lastenhoitajia. Tavoitteena oli saada vastauksia sekä kasvattajilta että lapsilta, jotta päiväkodin metsätoiminnan kehittämiseen saataisiin monipuolinen näkökulma. Aineisto kerättiin yksilöhaastattelun keinoin, teemahaastattelurunkoa käyttäen. Tutkimuksen analysoinnissa käytettiin induktiivista eli aineistopohjaista sisällönanalyysiä. Aineiston analysoinnissa käytettiin apuna teemoittelua.
Tutkimustulosten perusteella kasvattajat kokivat luontoympäristön monipuolisena oppimisen mahdollistajana, joka tukee varhaiskasvatussuunnitelman mukaista oppimista täysin. Kasvattajien mukaan metsässä opitaan yhdessä toimimalla. Tutkimustulosten perusteella metsätoiminnassa tutkitaan luontoa, leikitään ja rakennetaan majoja sekä opitaan yhteistyö- ja kaveritaitoja. Lapset kokivat metsässä oppimisen leikin ja tutkimisen kautta. Luonto- ja ympäristökasvatuksen koettiin tukevan esiopetusikäisten lasten kouluvalmiuksia sen monipuolisuuden sisällön vuoksi. Metsän todettiin tarjoavan rauhaa kaikille aisteille ja lisäävän lasten keskittymiskykyä. Hankkeen osalta varhaiskasvattajat toivoivat saavansa luonto- ja ympäristökasvatuksen toteuttamiseen tukea ja ideoita. He kertoivat odottavansa yhteistyön mahdollisuuksia muiden luontokasvatusta toteuttavien varhaiskasvattajien ja päiväkotien parista.