DIGIAJAN TILITOIMISTO : Hyödynnä tulevaisuuden mahdollisuudet
Jyrinki, Joonas (2018)
Jyrinki, Joonas
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319576
Tiivistelmä
Taloushallintoala on ollut voimakkaassa murroksessa viimeisen vuosikymmenen aikana. Tilitoimistoissa on keskitytty pysymään digitaalisen kehityksen mukana. Kehityksen kärkenä on ollut digitaaliset ohjelmat, mutta sen vaikutus palveluliiketoiminnalle on jäänyt usein vaille huomiota. Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin digitaalisuuden tuomaa muutosta taloushallintoalalle ja kuvattiin sen vaikutuksia tilitoimiston palveluliiketoimintaan. Opinnäytetyössä luotiin tilitoimistolle uusi palveluliiketoimintamalli.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin organisaation johtamista, organisaatiokulttuuria ja henkilöstöhallintoa. Henkilöstöhallinnon näkökulmasta pääpaino oli organisaation ja henkilöstön oppimisessa, kehittymisessä ja luovuuden korostamisessa. Teoreettisen viitekehyksen lähestymistapana oli toimintatutkimus. Siinä aineistoa kerättiin osallistuvan havainnoinnin myötä. Opinnäytetyön aineistoa kerättiin vuodesta 2016 lähtien tutkijan työskennellessä sähköisiä sekä perinteisiä taloushallinnon palveluita tarjoavassa tilitoimistossa. Tietoa keräsi myös työskentelemällä taloushallintopalveluita tarjoavan ohjelmistoyrityksessä toimintaan ja haastattelemalla organisaation eri tasolla työskenteleviä ihmisiä. Toimintatutkimuksen aikana tutkija osallistui myös erilaisiin taloushallintoalaa koskeviin se-minaareihin ja päiviin.
Teoreettisen tiedon ja toimintatutkimuksen avulla luotiin digitaalisen tilitoimiston palvelumal-li. Mallissa korostettiin niitä osa-alueita, joiden avulla tilitoimisto kykenee luomaan uusia pal-veluita sekä pysyvää kilpailukykyä. Näin tilitoimisto ei vain keskity uusien ohjelmien hal-tuunottoon, vaan ymmärtää miten palveluliiketoiminta muuttuu ja miten se pystyy muutosta hyödyntämään. Tämä mahdollistaa tehokkaamman, innovatiivisemman, asiakaslähtöisem-män ja tuottavamman liiketoiminnan. Taloushallintoala on ollut voimakkaassa murroksessa viimeisen vuosikymmenen aikana. Tilitoimistoissa on keskitytty pysymään digitaalisen kehityksen mukana. Kehityksen kärkenä on ollut digitaaliset ohjelmat, mutta sen vaikutus palveluliiketoiminnalle on jäänyt usein vaille huomiota. Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin digitaalisuuden tuomaa muutosta taloushallin-toalalle ja kuvattiin sen vaikutuksia tilitoimiston palveluliiketoimintaan. Opinnäytetyössä luotiin tilitoimistolle uusi palveluliiketoimintamalli.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin organisaation johtamista, organisaatiokulttuuria ja henkilöstöhallintoa. Henkilöstöhallinnon näkökulmasta pääpaino oli organisaation ja henkilöstön oppimisessa, kehittymisessä ja luovuuden korostamisessa. Teoreettisen viitekehyksen lähestymistapana oli toimintatutkimus. Siinä aineistoa kerättiin osallistuvan havainnoinnin myötä. Opinnäytetyön aineistoa kerättiin vuodesta 2016 lähtien tutkijan työskennellessä sähköisiä sekä perinteisiä taloushallinnon palveluita tarjoavassa tilitoimistossa. Tietoa kerättiin myös osallistumalla taloushallintopalveluita tarjoavan ohjelmistoyrityksen toimintaan ja haastattelemalla organisaation eri tasolla työskenteleviä ihmisiä. Toimintatutkimuksen aikana tutkija osallistui myös erilaisiin taloushallintoalaa koskeviin se-minaareihin ja päiviin.
Teoreettisen tiedon ja toimintatutkimuksen avulla luotiin digitaalisen tilitoimiston palvelumalli. Mallissa korostettiin niitä osa-alueita, joiden avulla tilitoimisto kykenee luomaan uusia palveluita sekä pysyvää kilpailukykyä. Näin tilitoimisto ei vain keskity uusien ohjelmien haltuunottoon, vaan ymmärtää miten palveluliiketoiminta muuttuu ja miten se pystyy muutosta hyödyntämään. Tämä mahdollistaa tehokkaamman, innovatiivisemman, asiakaslähtöisemmän ja tuottavamman liiketoiminnan.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin organisaation johtamista, organisaatiokulttuuria ja henkilöstöhallintoa. Henkilöstöhallinnon näkökulmasta pääpaino oli organisaation ja henkilöstön oppimisessa, kehittymisessä ja luovuuden korostamisessa. Teoreettisen viitekehyksen lähestymistapana oli toimintatutkimus. Siinä aineistoa kerättiin osallistuvan havainnoinnin myötä. Opinnäytetyön aineistoa kerättiin vuodesta 2016 lähtien tutkijan työskennellessä sähköisiä sekä perinteisiä taloushallinnon palveluita tarjoavassa tilitoimistossa. Tietoa keräsi myös työskentelemällä taloushallintopalveluita tarjoavan ohjelmistoyrityksessä toimintaan ja haastattelemalla organisaation eri tasolla työskenteleviä ihmisiä. Toimintatutkimuksen aikana tutkija osallistui myös erilaisiin taloushallintoalaa koskeviin se-minaareihin ja päiviin.
Teoreettisen tiedon ja toimintatutkimuksen avulla luotiin digitaalisen tilitoimiston palvelumal-li. Mallissa korostettiin niitä osa-alueita, joiden avulla tilitoimisto kykenee luomaan uusia pal-veluita sekä pysyvää kilpailukykyä. Näin tilitoimisto ei vain keskity uusien ohjelmien hal-tuunottoon, vaan ymmärtää miten palveluliiketoiminta muuttuu ja miten se pystyy muutosta hyödyntämään. Tämä mahdollistaa tehokkaamman, innovatiivisemman, asiakaslähtöisem-män ja tuottavamman liiketoiminnan.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin organisaation johtamista, organisaatiokulttuuria ja henkilöstöhallintoa. Henkilöstöhallinnon näkökulmasta pääpaino oli organisaation ja henkilöstön oppimisessa, kehittymisessä ja luovuuden korostamisessa. Teoreettisen viitekehyksen lähestymistapana oli toimintatutkimus. Siinä aineistoa kerättiin osallistuvan havainnoinnin myötä. Opinnäytetyön aineistoa kerättiin vuodesta 2016 lähtien tutkijan työskennellessä sähköisiä sekä perinteisiä taloushallinnon palveluita tarjoavassa tilitoimistossa. Tietoa kerättiin myös osallistumalla taloushallintopalveluita tarjoavan ohjelmistoyrityksen toimintaan ja haastattelemalla organisaation eri tasolla työskenteleviä ihmisiä. Toimintatutkimuksen aikana tutkija osallistui myös erilaisiin taloushallintoalaa koskeviin se-minaareihin ja päiviin.
Teoreettisen tiedon ja toimintatutkimuksen avulla luotiin digitaalisen tilitoimiston palvelumalli. Mallissa korostettiin niitä osa-alueita, joiden avulla tilitoimisto kykenee luomaan uusia palveluita sekä pysyvää kilpailukykyä. Näin tilitoimisto ei vain keskity uusien ohjelmien haltuunottoon, vaan ymmärtää miten palveluliiketoiminta muuttuu ja miten se pystyy muutosta hyödyntämään. Tämä mahdollistaa tehokkaamman, innovatiivisemman, asiakaslähtöisemmän ja tuottavamman liiketoiminnan.