Musiikkitietoa vanhemmille -verkkokurssi : Idea uudesta tavasta tukea lasta soittoharrastuksessa
Erdogan, Marja (2018)
Erdogan, Marja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319574
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö syntyi tarpeesta löytää uusia tapoja auttaa vanhempia tukemaan lapsensa musiikkiharrastusta. Monien instrumenttien soittamisen voi aloittaa jo alle kouluikäisenä, jolloin menee vielä vuosia, ennen kuin lapsi alkaa olla kypsä vastaamaan itse omasta harrastuksestaan. Alle kymmenvuotiaat lapset tarvitsevat usein ihan konkreettistakin apua kotona harjoitteluun, kuten harjoittelun aikatauluttamista. Kaikilla vanhemmilla ei välttämättä kuitenkaan ole tietoa tuen merkityksestä tai keinoja auttaa lasta, jos heillä itsellään ei ole taustalla musiikkiharrastusta. Ideoin heidän avukseen verkossa toteutettavan kurssin, jonka tavoitteena on antaa vanhemmille perustietoja musiikkiharrastukseen liittyvistä asioista ja erilaisia vinkkejä esimerkiksi kotiharjoittelun tukemiseen.
Käyn työssä läpi asioita, joita verkkokurssia suunniteltaessa on hyvä ottaa huomioon. Taustatyöksi kurssia varten tein haastattelututkimuksen, jonka avulla selvittelin, millaisia asioita esimerkiksi musiikkioppilaitoksissa odotetaan soittoharrastuksen aloittavalta lapselta ja hänen perheeltään. Näin osaisin huomioida nämä tarpeet verkkokurssia suunnitellessani. Musiikin ammattilaisten lisäksi haastattelin myös vanhempia selvittääkseni, millaista apua he kaipaisivat. Lisäksi esittelin kaikille haastatelluille ideaani tästä musiikin verkkokurssista ja sain siitä arvokasta palautetta ja ideoita kehitystyöhön.
Haastattelutulosten perusteella tällainen vanhemmille suunnattu kurssi voisi olla hyödyllinen apuväline tiedonvälitykseen. Tähän saakka soittamiseen ja harjoitteluun liittyvää tietoa on saatu lähinnä soitonopettajilta. Koska käytännöt eivät kuitenkaan ole yhtenäisiä edes oppilaitosten sisällä, on eri opettajien oppilailla voinut olla hyvin erilaisia kokemuksia tiedonkulusta. Musiikkiopiston tarjoama kurssi antaisi kaikille perheille yhtäläiset mahdollisuudet tiedonsaantiin. Perheiden lisäksi siitä voisivat hyötyä myös musiikkioppilaitokset itse, sillä vanhempien huomioiminen voi esimerkiksi tuoda uusia oppilaita sellaisista perheistä, joiden vanhemmilla ei itsellään ole aiempaa kokemusta musiikkiharrastuksesta. Lisäksi tiedon ja ideoiden jakaminen vanhemmille voi parantaa koko perheen sitoutumista harrastukseen.
Käyn työssä läpi asioita, joita verkkokurssia suunniteltaessa on hyvä ottaa huomioon. Taustatyöksi kurssia varten tein haastattelututkimuksen, jonka avulla selvittelin, millaisia asioita esimerkiksi musiikkioppilaitoksissa odotetaan soittoharrastuksen aloittavalta lapselta ja hänen perheeltään. Näin osaisin huomioida nämä tarpeet verkkokurssia suunnitellessani. Musiikin ammattilaisten lisäksi haastattelin myös vanhempia selvittääkseni, millaista apua he kaipaisivat. Lisäksi esittelin kaikille haastatelluille ideaani tästä musiikin verkkokurssista ja sain siitä arvokasta palautetta ja ideoita kehitystyöhön.
Haastattelutulosten perusteella tällainen vanhemmille suunnattu kurssi voisi olla hyödyllinen apuväline tiedonvälitykseen. Tähän saakka soittamiseen ja harjoitteluun liittyvää tietoa on saatu lähinnä soitonopettajilta. Koska käytännöt eivät kuitenkaan ole yhtenäisiä edes oppilaitosten sisällä, on eri opettajien oppilailla voinut olla hyvin erilaisia kokemuksia tiedonkulusta. Musiikkiopiston tarjoama kurssi antaisi kaikille perheille yhtäläiset mahdollisuudet tiedonsaantiin. Perheiden lisäksi siitä voisivat hyötyä myös musiikkioppilaitokset itse, sillä vanhempien huomioiminen voi esimerkiksi tuoda uusia oppilaita sellaisista perheistä, joiden vanhemmilla ei itsellään ole aiempaa kokemusta musiikkiharrastuksesta. Lisäksi tiedon ja ideoiden jakaminen vanhemmille voi parantaa koko perheen sitoutumista harrastukseen.